پهپاد کشاورزی

بررسی نقش پهپاد ها در کشاورزی مدرن | پهپاد کشاورزی

پهپاد ها در کشاورزی

 

چرا در کشاورزی مدرن از پهپاد ها استفاده می شود؟

اولین سوالی که در قدم اول از آشنایی با استفاده ی پهپاد ها در کشاورزی به ذهن ما می رسد این است که “دلیل استفاده از پهپاد ها در کشاورزی چیست؟”

شاید وقتی ما به پهپاد ها فکر کنیم بیشتر کاربرد آن ها را در فیلم برداری از بالا در مستند ها یا برنامه های تلویزیونی به یاد بیاوریم ولی قطعا از دست این پرنده های بی سرنشین کار های بیشتری بر میاد!!

خب بیاید با هم در موردش فکر کنیم….

بررسی و کنترل مزرعه

  • تا حالا شده به این فکر کنید که شاید بعضی ار نقاط زمین کشاورزی وسیع شما ممکنه به اندازه ی کافی آبیاری نشه و تو اون ناحیه ها محصول کمتری دریافت کنید؟

 

“از طرفی چطور می شه این قسمت ها رو شناسایی کرد؟ اگه بحث یه مزرعه کوچک بود می شد با نگاه انداختن به سطح خاک و تفاوت رنگ خاک به این موضوع پی برد ولی تو مزرعه های بزرگ و سطح کشت زیاد اصلا بررسی کامل مزرع از لحاظ زمانی و حتی امکانش منطقی نیست مخصوصا اگه تراکم گیاه ها زیاد باشن و نشه سطح خاک رو از بینشون دید.”

خبر خوب اینه که خوشبختانه تو این مورد پهپاد ها قابلیت استفاده از دوربین های حساس به میزان رطوبت را دارند و می شود با استفاده از یک پهپاد مجهز به این نوع دوربین ها تصاویری از سطح زمین را دریافت کرد که میزان رطوبت خاک نواحی مختلف مزرعه را نشان می دهد.

با این روش به راحتی و با صرف کم ترین زمان ممکن می شود به میزان آب یاری نواحی مختلف زمین پی برد و برای نواحی که آب کم تری دریافت می کنن در آبیاری های بعدی تغییراتی ایجاد کرد که به این نواحی هم آب مناسب رسیده شود.

به این ترتیب می شود تقریبا از نهایت پتانسیل مزرعه برای تولید محصول استفاده کرد.

 

سمپاشی و محلول پاشی

 

  • آیا تا کنون بعد از سمپاشی و محلول پاشی زمین کشاورزی خود به این فکر کردید که آیا روشی راحت تر و سریع تر برای این کار وجود داره؟

 

“ای کاش سمپاش بال داشت و پرواز میکرد!!”

 

خوشبختانه امروزه پهپاد ها به این تکنولوژی رسیده اند که بتوانند به وزن های بالا تری برسند و به راحتی یک سیستم سمپاس یا به طور کلی تر یک سیستم محلول پاش را حمل کنند و از آن در حین پرواز استفاده کنند.

پس می توان از سرعت و قابلیت تحرک بالای پهپاد ih در پرواز برای مقاصد سم پاشی و محلول پاشی استفاده کرد.

به این ترتیب با استفاده از پهپاد کشاورزی محلول پاش این فرصت ایجاد می شود که با صرف کمترین زمان ممکن با کیفیتی بالا به محلول پاشی یا سمپاشی گیاهان با تراکم و شرایط مختلف  و درخت ها با ارتفاع های مختلف پرداخت.

این روش در زمین های دارای پستی و بلندی و نا همواری زیاد بسیار به صرفه و موثر تر از سایر روش ها  می باشد به این دلیل که یک شی پرنده می تواند به راحتی ناهمواری ها و تپه ها را طی کند و همه ی نقاط مزرعه ی شما را پوشش دهد.

 

بذر پاشی و دانه ریزی

  • با در نظر گرفتن قابلیت پهپاد ها در محلول پاشی احتمالا این سوال پش می آید که آیا پهپاد ها قابلیت بذر پاشی و ریختن دانه بر سطح خاک مزرعه را دارند؟

پاسخ این سوال بله است!

یکی از قابلیت های بی نظیر پهپاد ها توانایی در بذر پاشی و پخش دانه هست که با توجه به ویژگی فوق العاده ی پهپاد ها در تحرک و جا به جایی این فرصت ایجاد می شود که در فرآیند کاشت گیاهانی که با بذر و دانه کاشته می شوند سرعت و دقت بیشتری ایجاد شود.

 

پهپاد کشاورزی

 

 

صرفه ی زمانی و مالی بذر پاشی با استفاده از پهپاد ها  بسیار قابل توجه است به ویژه در زمین های وسیع و دارای نا همواری.

در این روش با استفاده از یک مخزن بذر که به زیر پهپاد متصل می شود بذر از پهپاد رها می شود که نقاط بذر پاشی و میزان ریزش بذر کالا قابل برنامه ریزی، تنظیم و کنترل است. این قابلیت ها باث می شوند که پروسه ی بذر پاشی با دقت بسیار بالایی انجام شود که نتیجه ی نهایی صرفه جویی در مصرف بذر و دانه و افزایش بازده مالی کشاورزی می شود.

 

پهپاد کشاورزی

 

در اینجا به معرفی تعدادی از کاربرد های پهپاد ها در کشاورزی پرداختیم. ورود فناوری ها و تکنولوژی های پیشرفته به عرصه ی کشاورزی فرصت ها و مزیت های بی شماری را برای کشاورز و شاغلین مربوط به کشاورزی و به طور کلی روند کشاورزی به همراه آورده است.

این فرصت ها باعث افزایش بهره وری و بازده تولید محصولات زراعی و غذا می شود و با بالا بردن دقت و کیفیت در روند کشاورزی در بسیاری از جنبه های اقتصادی باعث صرفه جویی مالی می شود.

از میان این فناوری ها و تجهیزات مدرن پهپاد های کشاورزی با دارا بودن ویژگی های حرکتی منحصر به فرد در بسیاری از مراحل کشاورزی به کمک کشاورز می آیند و به همین دلایل مطرح شده استفاده از پهپاد ها در کشاورزی در دنیا رو به افزایش است.

 

مقاله بررسی نقش پهپاد ها در کشاورزی مدرن تالیف توسط مدرن فارم سایت تخصصی کشاورزی هوشمند و مدرن

بازنشر با ذکر منبع مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *