سیستم های هوشمند واقعیت یا شوخی یا اشتباه؟

آیا سیستم های هوشمند واقعا هوشمند هستند ؟

 

تفاوت سیستم های smart و intelligent

در زندگی امروز هر جایی که باشید عبارت هوشمند را میشنوید از سطل زباله هوشمند تا خانه هوشمند . اما آیا این ترجمه واقعاً صحیح است و یا اینکه این ها واقعاً هوشمند هستند ؟

ادبیات کاربردی و تجاری ما برای ترجمه هر دو واژه از عنوان هوشمند استفاده میشود اما آیا واقعاً هر دو به یک معنی هستند ؟

اجازه بدهید ابتدا سری به فرهنگ واژگان بزنیم و این نکته را به یاد داشته باشید که برای ادراک بهتر از مطالب باید شناخت کاملی از واژه ها داشته باشیم

برای واژه smart عناوینی همچون هوشمند ، زیرک ، فعال قید شده است و برای واژه intelligent  هوشمند ، باهوش و سریع الانتقال آمده است .

 

تفاوت سیستم های smart و intelligent

 

یک مثال انسانی :

Smart در انسان را میتوان به عنوان توان یادگیری و پیاده سازی آموخته ها عنوان کرد به این شکل که شما یاد میگیرید برای باز کردن درب خانه از کلید مخصوص آن استفاده کنید. شما این را قبلا آموخته اید اما حالا اگر کلید در اختیار شما نبود چه خواهید کرد ؟ شما قبلا برای باز کردن درب بدون کلید آموزش ندیده اید اما هوش شما اینجا وارد عمل میشود و ده ها راه حل دیگر را با هم تلفیق میکند . ممکن است از تکه سیم یا هر وسیله دیگری که در اطراف شما باشد استفاده کنید تا درب را باز کنید ! این همان واژه intelligent است .

از این به بعد به جای واژه smart معادل فارسی فعال یا عمل گرا

و به جای واژه intelligent معادل فارسی هوشمند را استفاده کنیم

یک مثال دیگر

واژه سمارت در دنیای دیجیتال امروزی به معنای سیستم های فعال است به این معنی که در مقابل اتفاقات بیرونی به صورت خودکار و طبق دستورالعمل های از پیش تعیین شده یک واکنش مناسب را نشان میدهند و این همان حالت آموزش دیدن در انسان است برای مثال تلویزیون های هوشمند بر اساس نور محیط یا وضعیت صدای بیرونی ، نور و صدای خروجی را تنظیم میکنند . دقت داشته باشید این سیستم ها همیشه از دستورالعمل های قبلی که در مرکز اطلاعات آنها وجود دارد استفاده میکنند و در صورتی که دستوری برای شرایط جدید وجود نداشته باشد از پاسخ مناسب عاجز هستند . برای همین است که ما برای ساختار های نرم افزاری firmware به صورت دوره ای به روز رسانی دریافت میکنیم . این به روز رسانی ها به سیستم آموزش میدهد که در شرایط جدید چه رفتاری از خود نشان بدهند

حالا این سوال پیش می آید که آیا واقعا سیستم هوشمند وجود دارد ؟

بله این سیستم ها وجود دارند اما فعلا در حد سیستم های آزمایشی ، که باید این نکته را هم یاد آوری کنم که آخرین آزمایش در شرکت فیس بوک انجام شد و این روبات های هوشمند بعد از اینکه شروع به صحبت با زبان اختراعی خودشان کردند توسط تیم سازنده خاموش شدند . و این یعنی هوشمند ! سیستمی که خارج از آموخته های اولیه اقدام به خلق و ابداع میکنند . 

پس به صورت ساده میتوان گفت سیستم های فعال سیستم های خودکار یا اتوماتیک پیشرفته هستند پس انتظار نداشته باشید که سطل زباله هوشمند شما توانایی کاری بیش از باز کردن خودکار درب سطل را داشته باشد.

 

نویسنده: محمد رضا رحیمی اصفهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *