قناری زیبای هوشمند یا کلاغ رنگ شده اتوماتیک؟ دام هوشمند سازی بازار

از اتوماتیک تا هوشمند

در مقاله قبل به تفاوت سیستم های فعال یا Smart با سیستم های هوشمند یا Intelligent پرداختیم . در این مطلب خواهیم پرداخت که سیستم های فعال چه مشخصه ای دارند و آیا هر سیستم خودکاری ، یک سیستم فعال است ؟

برای شروع باید یک تعریف کلی از یک سیستم فعال داشته باشیم .تعریفی که امروز از این سیستم ها وجود دارد این است که سیستم های فعال Smart وسیله ای الکترونیکی است که به طور کلی از طریق پروتکل های بی سیم مختلف مانند بلوتوث ، Zigbee ، NFC ، Wi-Fi ، LiFi ، ۳G و غیره به دستگاه ها یا شبکه های دیگر متصل می شود و می تواند تا حدودی به صورت تعاملی و مستقل عمل کند. دستگاه های فعال می توانند برای پشتیبانی از عوامل مختلف شکل ، طیف وس یعی از خصوصیات مربوط به محاسبات فراگیر و استفاده در سه محیط اصلی سیستم: جهان فیزیکی ، محیط های انسان محور و محاسبات توزیع شده طراحی شوند.(منبع با اندکی تغییر ویکی پدیا )

اجازه بدهید برای ادراک بهتر موضوع این خصوصیات را لیست بندی کنیم و آن را بررسی کنیم

۱- وسیله ای است الکترونیکی پس تجهیزاتی که به صورت مکانیکال کار میکنند اسمارت محسوب نمی شوند . برای مثال یک تایمر مکانیکی اسمارت نیست
۲- باید بتواند از طریق پروتوکول های بی سیم به دستگاه ها یا شبکه های دیگر متصل شود . پس دستگاهی که این امکان را نداشته باشد اسمارت نیست . پیرو مثال قبل یک تایمر دیجیتال اسمارت نیست
۳- بتواند تا حدودی به صورت تعاملی و مستقل عمل کند . به این معنی که در صورت قطع ارتباط با شبکه بی سیم به کلی از سرویس خارج نشود پس یک سنسور بی سیم به تنهایی اسمارت تلقی نمیشود .
۴- برای پشتیبانی از عوامل مختلف شکل ، طیف وسیعی از خصوصیات مربوط به محاسبات فراگیر را انجام دهد پس باید این سیستم ها توانایی ادراک و عملکرد را نیز داشته باشند
توجه داشته باشید که این تعریف علی رغم آنکه یک تعریف جامع و کامل نیست اما شرایط کلی این سیستم ها را به خوبی یبیان کرده حال دقت کنید که شرط امکان یادگیری و هوش مصنوعی در این شروط وجود ندارد و این نشانگر آن است که تجهیزات اسمارت یا عملگرا یا فعال ، عملا سیستم هوشمند نیستند و این فقط یک ترجمه تجاری و اشتباه است .
هوش مصنوعی و سیستم هوشمند چیست ؟
هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی،آن را به عنوان (دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند) تعریف کرده‌اند.

سیستم هوشمند

هوش مصنوعی را باید گستره پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌ شناسی، ریاضیات، روان ‌شناسی، عصب‌ شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه ‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد.

از زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی می‌توان به لیسپ، پرولوگ، کلیپس و ویپی اکسپرت اشاره کرد.
نتیجه اینکه سیستم های هوشمند تمام شرایط سیستم های اسمارت را دارند به علاوه ده ها شرط دیگر و میتوان آن را یک عموم و خصوص مطلق دانست به این شکل که تمام سیستم های هوشمند فعال و عمل گرا هستند اما برخی از سیستم های عمل گرا یا فعال ، هوشمند هستند .
در صنعت امروز کدام دستگاه ها Smart هستند ؟
با توجه به تعاریفی که ذکر شد باید گفت این دیدگاه که یک قطعه عمل گرا است یا خیر دیدگاه اشتباهی است . سیستم های عمل گرا در واقع مجموعه ای از تجهیزات ادراکی ، تحلیلی ، ارتباطی ،باز خوردی و نمایشی هستند .

۱- ادراکی : مجموعه حس گر ها که اطلاعات بیرونی را به زبان ماشین تبدیل کرده و برای پردازنده ارسال میکنند.
۲- تحلیلی : سیستم های پردازنده که توانایی درک اطلاعات ورودی و سپس انطباق آن با دستور العمل ها و سناریو های از پیش تعیین شده جهت اتخاذ تصمیم برای نشان دادن رفتار مناسب را دارا هستند.
۳- ارتباطی : تجهیز اتی که امکان اتصال بخش های مختلف با یکدیگر و کل مجموعه با دستگاه ها و شبکه های دیگر را داشته باشد.
۴- باز خوردی : چرخه عملیات زمانی کامل است که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده و تحلیل صورت گرفته بر مبنای دستورات قبلی ، یک فعل یا ترک فعل مناسب صورت گیرد حال روشن کردن یک قطعه باشد یا خاموش کردن آن و یا تغییر دامنه کاری آن قطعه.
۵- نمایشی : این سیستم ها باید توانایی نمایش اطلاعات را به نحوی داشته باشند حال مستقیم بر روی خود دستگاه و یا امکان نمایش و ارسال آن بر روی سیستمی دیگر.
یک مثال برای سیستم Smart :
در یک گلخانه تعدادی حس گر دما ، رطوبت و نور وجود دارد . حال فرض کنید دمای محیط ۳۵ درجه سانتیگراد شده ، رطوبت ۸۰ % و میزان نور۵۰۰ لوکس . این اطلاعات به یک میکروپروسسور یا PLC ارسال میشود . پردازنده این اطلاعات را که به زبان ماشین برای آن ارسال شده ادراک و با سناریو های از پیش اعلام شده منطبق میکند . سناریو این بوده است که دما بین ۲۸ تا ۳۴ درجه سانتیگراد ، رطوبت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد و روشن کردن نور مصنوعی بین ساعت ۴ تا ۹ بعد از ظهر اگر از ۱۰۰۰ لوکس کمتر بود . سیستم به این شکل عمل میکند:

۱- روشن کردن سیستم خنک کننده
۲- روشن کردن فن تخلیه
۳- اگر زمان بین ساعت ۴ تا ۹ شب بود چراغ ها را روشن میکند
۴- در هر زمان امکان نمایش و ارسال اطلاعات را در صورت برقراری شبکه دارد و یا پس ار اتصال ارتباط آن را ارسال خواهد کرد
این یک سناریو ی بسیار ساده و ابتدایی بود و این سیستم ها معمولا دستورات و شروط بسیاری را رعایت میکنند و تقدم و تاخر عملکرد ها نیز میتواند وابسته به دستور العمل ها باشد اما برای توضیح ابتدایی عملکرد سیستم کفایت میکند .
در انتها یادآور میشوم سیستم هایی که صرفا دما ، رطوبت و زمان بندی را کنترل میکنند به هیچ وجه Smart یا به قول بازاری امروز هوشمند نیستند و فقط یک سیستم اتوماتیک محسوب می شوند.

 

[author title=”محمد رضا رحیمی” image=”https://www.instagram.com/asiyasaron”]کارشناس کشت هیدروپونیک علوفه[/author]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *