آفت‌کش‌ها و بارور کننده‌های زیستی

آفت‌کش‌ها و بارور کننده‌های زیستی

یکی از مشکلات اصلی آفت‌کش‌ها و بارورکننده‌های شیمیایی، حساسیت‌زا بودن آن‌ها است. علاوه بر این، آفت‌کش‌های شیمیایی، ضمن از بین بردن آفت‌ها، ممکن است به محصولات نیز صدمه وارد کنند. در مقابل این مشکلات، برخی از شرکت‌ها در حال ارائه‌ی راهکارهای زیستی برای جایگزینی آفت‌کش‌ها و بارورهای کننده‌های شیمیایی هستند.
کشاورزانی که از روش‌های زیستی بهره می‌برند معمولا ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول بیشتری برداشت می‌کنند

برای مثال، از شفیره‌های کفش‌دوزک برای مقابله با شته‌ها (حشرات کوچکی که شیره‌ی گیاه را می‌مکند) استفاده می‌شود. شرکت آلمانی Bayer در برنامه‌ای موسوم به «کشاورزی پیشرفت‌گرا»، به کشاورزان کمک می‌کند تا لانه‌هایی دائمی برای زنبورها برپا کنند که «هتل زنبورها» نامیده می‌شوند. زنبورهایی که در این لانه‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند عمل گرده‌افشانی را بهتر از هرگونه شیوه‌ی صنعتی به انجام برسانند. بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت هلندی Koppert، کشاورزانی که از روش‌های زیستی بهره می‌برند معمولا ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول بیشتری برداشت می‌کنند.

آفت‌کش‌ها و بارور کننده‌های زیستی

از کفش‌دوزک‌ها به عنوان آفت‌کش استفاده می‌شود

میکروب‌ها نیز اگرچه موجودات خوش‌نامی نیستند، اما می‌توانند در کشاورزی به یاری انسان بشتابند. برای مثال، از میکروب‌ها برای تبدیل نیتروژن موجود در هوا به نیترات‌های حل شونده استفاده می‌شود؛ شایان ذکر است که نیترات‌های حل شونده به عنوان نوعی بارورکننده‌ی طبیعی شناخته می‌شوند. در حال حاضر شرکت آمریکایی Monsanto و شرکت دانمارکی Novozymes مجموعه‌ی مشترکی موسوم به BioAg تشکیل داده‌اند که تلاش دارد بازار آفت‌کش‌ها و بارورکننده‌های زیستی را تحت سلطه‌ی خود قرار دهد.

شرکت BioAg انواع آفت‌کش‌های زیستیِ ساخته شده از میکروب‌ها را برای مقابله با قارچ‌ها، حشرات و موجودات ذره‌بینی ارائه می‌کند. علاوه بر این، این شرکت راهکارهای زیستی را برای آزادسازی ترکیبات نیتروژن، فسفر و پتاسیم ارائه می‌کند. شرکت‌ هلندی DSM و شرکت آمریکایی DuPont نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که در حال توسعه‌ی راهکارهای زیستی برای بهبود رشد گیاهانی همچون کتان، ذرت، سویا و گندم هستند. این شرکت‌ها به دنبال راهکارهایی زیستی هستند که به کمک آن‌ها بتوان مقاومت گیاهان را در مقابل سیل یا شوری بیش از حد آب افزایش داد.

آفت‌کش‌ها و بارور کننده‌های زیستی

زنبورها نوعی بارور کننده‌ی طبیعی هستند

 

آفت‌کش‌ها و بارور کننده‌های زیستی

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *