تراس‌گاردن و روف‌کاردن

تراس‌گاردن، روف‌گاردن و دیوار سبز طراحی و اجرا

تراس‌گاردن در لغت چه معنی دارد؟

تراس‌گاردن از واژه تراس که در زبان فارسی همان بهارخواب است آمده ولی در معماری فضاهایی را میگویند که به خانه متصل است.

تراس‌ها سقف ندارند و جزء مشاعات هستند و مساحت آنها معمولا جزئی از مساحت خانه محسوب نمی‌شود. به طور معمول بالکن یا تراس را در قسمت بالاتر از فضای خانه قرار می‌دهند تا مناظر بیرون از خانه وحیاط از این بخش دیده شود.

در حقیقت تراس سبز ایجاد یک فضای سبز با استفاده از گل‌ها و گیاهان زینتی و گاهی دیوار سبز است که در ویلاها یا بالکن خانه‌ها برای به‌وجود آمدن منظره‌ای زیبا ساخته می‌شود.

تراس‌گاردن و روف‌کاردن

 

تراس گاردن و روف گاردن

امکان دارد که بیشتر نام «روف‌گاردن» را شنیده باشید و‌کمتربا «تراس‌گاردن» آشنا باشید و علت آن این است که تراس‌گاردن‌ها به‌تازگی شکل گرفته‌اند.

اکثر افراد گل و گیاه و طبیعت را دوست دارند و پیشنهاد اول ما برای استفاده از فضای سبز روف‌گاردن است. 

نکته اینجاست که همه بودجۀ لازم برای اجرای این طرح را ندارند و‌همینطور ممکن است دسترسی به پشت بام برای آپارتمان‌ها و برج‌ها آسان نباشد. در اینجا تراس گاردن و یک فضای سبز زیبا روی بالکن شما هم چشم‌انداز زیبایی دارد و‌هم به تصفیۀ هوا کمک می‌کند. 

تراس‌گاردن در حقیقت محیطی کوچک‌و دلنشین را برای خانه و‌ویلای شما فراهم می‌کند و با کاشت گل‌های معطر و زینتی و برگ‌های سبز می‌توانید ازین فضا استفاده کنید.

برای ساخت تراس‌گاردن و استفاده از متریال باکیفیت با مجموعۀ مدرن‌فارم تماس بگیرید.

یک راهنمای مناسب برای ساخت تراس‌گاردن

«دیوارسبز» یا greenwall یک گزینۀ بسیار عالی برای بالکن‌هایی است که مساحت کمتری دارند و امکان کشت درخت یا درختچه‌های مثمر و غیر مثمر و زینتی درآنها وجود ندارد. 

پس اگر فضای تراس شما کوچک است می‌توانید با وال یا دیوار‌های زیبا و سبز هم منظرۀ چشم‌نوازداشته‌باشید و ازطرفی هزینه‌ها نیز کمترمی‌شود.

روی گرین‌وال یا دیوارسبز معمولا گیاه رونده یا گلدان‌های زینتی قرار می‌دهند. سیستم آبیاری روی دیوارسبز وجوددارد و می‌توان روی آنها پیچک و شاخه‌ها و برگ‌های سبز قرار داد و همچنین می‌توانید روی آنها گل‌های زینتی و گلدان‌های کوچک برای زیبایی بیشتر بگذارید یا دور آن را قاب گرین‌وال قرار دهید تا زیبایی تراس شما را چند برابر کند.

قراردادن فلاورباکس یا باکس‌های گل در تراس گاردن

اولین ومهم‌ترین اولویت درتراس‌گاردن گل‌ها و گیاهان هستند و سایر گزینه‌هایی که اضافه می‌کنیم در حقیقت موجب زیبایی بیشتر این فضا می‌شوند.

فلاورباکس درحقیقت باید به‌گونه‌ای طراحی شود که به‌راحتی بتوانید رفت و آمد کنید و هم فضای گل‌ها و گیاهان زینتی به‌اندازه کافی باشد. 

طراحی مجموعه ما طوریست که همۀ این موارد را در نظر می‌گیرد.

فضایی که در بالکن خانۀ شما قابل استفاده نمی‌باشد با چند روش به محیطی مناسب برای پرورش سبزیجات و گل‌ها مبدل می‌شود. سایه‌بان‌ها که به آنها «پرگولا» نیز می‌گوییم برای ایجاد سایه جهت رشد پیچک‌ها یا گل‌های رونده استفاده می‌شوند.

چطور تراس‌گاردن یا تراس سبز اجرا می‌شود؟

مجموعۀ مدرن‌فارم در طی چند مرحله این طرح را اجرا می‌کند. 

در مرحلۀ اول بالکن و مساحت آن و سایر گزینه‌ها توسط کارشناس بررسی می‌شود.

مرحلۀ دوم طراحی بالکن یا تراس سبز شماست که به‌وسیلۀ معمار یا طراح انجام می‌شود.

بعدازآن تکمیل طرح درصورت موافقت شما و بررسی متریال‌های لازم، تراس‌گاردن یا تراس سبز ساخته می‌شود.

نکته: در نظر داشته باشید که مراحل بالا برای گلخانه خانگی و روف‌گاردن نیزتوسط مجموعۀ ما قابل اجرا است.

مزیت‌های تراس‌سبز یا تراس‌گاردن

اگر تراس سبز شما مساحت بالایی داشته باشد مانند روف‌گاردن می‌تواند یک محل مناسب برای استفاده در مهمانی‌ها و همین‌طور در دورهمی‌ها باشد. در حقیقت تراس سبز دسترسی آسن‌تری دارد،به‌ویژه در برج‌ها و آپارتمان‌ها که روف‌گاردن دسترسی عمومی دارد.

اگر مساحت تراس کوچک باشد یک منظره مناسب و محلی کوچک برای اوقات فراغت است.

فضای سبز در تراس‌گاردن

به‌طور معمول در کشورهای پیشرفته تراس‌گاردن برای کاشت سبزیجات و گیاهان مورد علاقه و گاهی گل‌های زینتی به‌کار می‌رود.

در کشورما نیز علاقه‌مندان به اجرای فضاهلی سبز در بالکن خانه یا پشت‌بام یا گلخانه‌های کوچک رو به افزایش است و افراد ترجیح می‌دهند فضایی داشته‌باشند که آپارتمان یا خانۀ خود را به فضایی سبز تبدیل کنند و شذکت ما با طراحی اصولی و استفاده از گیاهان رونده و زینتی و سایر موارد این محیط را برای شما خلق می‌کند.

تراس‌گاردن و روف‌گاردن
تراس‌گاردن فضایی برای استفاده از فضای سبز در بالکن خانه

چه تجهیزات و المان‌هایی در تراس‌گاردن‌ها استفاده می‌شوند؟

در زیر به مواردی که تراس خانه را به محیطی مناسب و چشم‌نوازبرای استفادۀ روزانه تبدیل کرد، اشاره می‌کنیم.

۱- فلاورباکس‌ها

۲- کف‌پوش چوبی

۳- مبلمان

۴- نردۀ چوبی

۵- دیوارسبز

فلاورباکس‌ها

در طراحی با باکس‌های گل یا فلاورباکس‌ها می‌توانید سبزی‌ها و گل‌هایی را دوست دارید به انتخاب خودتان در فضای مورد نظر بکارید و ما نیز دراین مرحله به شما کمک می‌کنیم کدام یک از گل‌ها و گیاهان ماندگاری بهتری دارند و برای تراس شما مناسب‌تر هستند. گل‌های رونده و گیاهانی که ساقه کوتاه دارند گزینه‌های خوبی هستند.

کف‌پوش‌های چوبی برای تراس سبز

برای تراس کف‌پوش‌های چوبی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌هاست. دلیل آن ماندگاری وعمر بالای کف‌پوش‌های چبی است و از طرف دیگر با استفاده ازآنها می‌توان هماهنگی زیبایی با سایر متریال‌ها و گلدان‌ها در تراس به وجود آورد. 

تراس‌گاردن

دیوارسبز در تراس‌گاردن و روف‌گاردن

از خصوصیات تراس سبز داشتن دیوار سبز می‌باشد. به این معنی که از دیوار بالکن و‌تراس خانۀ خود به عنوان فضای سبز استفاده می‌کنید. این مورد که چه نوع فضای سبزی را بذای دیوار سبز یا green wall انتخاب کنید به خود شما بستگی دارد.

نورپردازی فضای تراس‌گاردن

مورد مهمی که به فضا و‌دیزاین تراس شما زیبایی دوچندان را اضافه می‌کند، نورپردازی اصولی است که به‌ویژه درشب مهم است. مجموعۀ ما این نورپردازی را برای شما اجرا می‌کند.

نرده‌های بالکن در تراس سبز

طراحی نرده‌های بالکن و تراس‌گاردن رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود که به سلیقۀ شما بستگی دارد. متریال‌های نرده‌ها نیز متفاوت است.

 نکته: حتما کف‌پوش‌هایی که انتخاب می‌کنید باید از نوع مرغوب باشد و قابلیت شستشو را داشته‌باشند و متریال مورد استفاده در کف‌پوش‌ از سایر قسمت‌ها مهم‌تراست.

 دیوار سبز، گرین وال یا green wall

روشی بسیار جذاب برای اینکه بتوانید گیاه‌های مورد علاقۀ خود را به شکل عمودی و روی دیوار بالکن خود ایجادکنید، دیوارهای سبز هستند. 

فقط لازم است که قسمتی از دیوار بالکن یا تراس خود را انتخاب کنید و بعدازآن شبکه‌هایی از جنس چوب یا فلز روی دیوار قراردهید. بعدازاین اقدام پیشنهاد ما به شما انتخاب گیاهانی رونده و پیچکی است و به‌ این طریق فضای زیبا و‌چشم‌گیر برای شما ایجاد می‌کند. همچنین با اجرای این تراس و‌دیوارسبز می‌توانید یه حریم خصوصی نیز برای خود به وجود آورید.

 

[author title=”هدیه حیاتی” image=”https://www.linkedin.com/in/hediyeh-hi-835496201″]مترجم و علاقه‌مند به تولید محتوا در زمینۀ کشاورزی و فضای سبز[/author]

https://indiagardening.com/featured/terrace-garden-ideas/

https://www.beautifulhomes.com/home-decor-ideas/interior-design/balcony-garden-ideas.html

 

6 دیدگاه برای “تراس‌گاردن، روف‌گاردن و دیوار سبز طراحی و اجرا

    • مدرن فارم گفته:

      سلام چمن مصنوعی و‌دیوارهای سبز یاگرین وال طبیعی و‌مصنوعی مناسب هستن. برای مشاوره و طراحی تراس سبز با ما تماس بگیرید.
      ۰۲۱۶۶۹۰۸۶۰۰

  1. Golerazeghi گفته:

    میتونم کود ۲۰-۲۰-۲۰ رو همزمان با ۱۰-۵۲-۱۰ در آب حل کنم و به گلدونای روف گاردنم اضافه کنم؟

    • مدرن فارم گفته:

      کودهارو هیچ موقع باهم مخلوط نکنید و با فاصلۀ زمانی و در نوبت‌های مختلف کوددهی رو انجام بدید

    • مدرن فارم گفته:

      برای ساخت تراس گاردن و روف‌ گاردن از چوب‌ها و متریال ضد آب استفاده میکنیم مثل چوب ترمو و باعث ماندگاری در برابر بارندگی و برف میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *