روش های آبیاری در گلخانه ها و هوشمند سازی آن ها با سیستم آبیاری هوشمند

روش های آبیاری در گلخانه ها و هوشمند سازی آن ها با سیستم آبیاری هوشمند

 

شاید گلخانه ی شما بهترین سیستم کنترل کننده عوامل محیطی و مواد آلی قوی برای هر گیاه داشته باشد ولی سیستم آبیاری شما یکی از مهم ترین اجزا برای رشد سالم گل ها و شاخ و برگ ها و میوه ها در گیاه است.

اگرچه شما می توانید با یک آب پاش دستی ساده این نیاز گلخانه ی خود را برطرف کنید ولی با یک سیستم آبیاری مناسب می توانید در مصرف زمان و آب صرفه جویی کنید.

نگاهی کلی:

آبیاری با لوله کشی

آبیاری از بالا

آبیاری حصیری

آبیاری محدوده ای

 

آبیاری با لوله کشی:

مشابه با سیستم لوله کشی در باغ های سر باز و بیرون از گلخانه لوله کشی در گلخانه آب را مستقیما به ریشه ی گیاهان می رساند.  در این روش لول های چندگانه آبرسانی به یک منبع آب متصل می شوند و هر خط لوله آب رسانی یک گلدان را آبرسانی می کند.

در این روش وقتی شما بخواهید یک لوله را به محدوده یک گیاه وصل کنید در انهای لوله آبرسانی یک قطعه وجود دارد که یک اسپری کوچک آب در ناحیه ی بالایی خاک کشاورزی ایجاد می کند.

شما می توانید میزان آبپاشی این اسپری را به صورت دستی یا به صورت اتوماتیک با بهره گیری از سنسور های زمانی یا رطوبتی کنترل کنید.

با استفاده مناسب از این سیستم نتیجه ی حاصل شده برای شما این خواهد بود که شما در مصرف زمان و پول صرفه جویی می کنید و از جذب آب توسط شاخ و برگ گیاه جلوگیری می کنید که این مورد در مصرف آب برای آبرسانی گلخانه ی شما صرفه جویی زیادی می کند. از طرفی بعضی از گیاهان به عفونت هایی که در اثر ماندن قطرات آب روی شاخ و برگشان ایجاد می شوند حساس هستند ، پس به این ترتیب در این روش آبرسانی این مشکل تا حد زیادی بر طرف خواهد شد.   

 

آبیاری از بالا:

اگر شما صاحب گلخانه ای با گونه ای یکسان از گیاهان در همه ی گلخانه هستید آبیاری از بالا یک روش کاربردی می باشد که تمام گلدان ها را به صورت مساوی با رطوبت می پوشاند.

در این روش سری های آبپاش که به لوله های آب در بالای گلخانه متصل می شوند یک آبپاشی به صورت مه پاشی در تمام سطح گلخانه ایجاد می کنند.

این روش برای گلخانه های بزرگ تر مفید تر استبه این دلیل که آب پاش ها سطح قابل توجهی را در مدت کوتاهی آبیاری می کنند.

یکی از مشکلات عمده ی این روش هدر رفت آب می باشد. در این روش رطوبت به پیاده رو ها و دیگر جاهای خالی از گیاهان راه می یابد که منجر به هدر رفت آب می شود. اگرچه شما می توانید روان آب های حاصل از این روش آبیاری را مجدد جمع آوری کنید.

 

آبیاری حصیری:

در آبیاری حصیری یک وسیله ی ثابت و همیشگی آبیاری برای گلدان ها وجود دارد. یک زیر حصیر تخصصی شده با لوله های آبرسانی قطره ای رطوبت همیشگی ایجاد می کند.

وقتی شما گلدان خود را روی حصیر مخصوص آبیاری قرار می دهید رطوبت از حصیر بالا می آید و از طریق سوراخ های زه کشی وارد خاک گلدان می شود  و به جذب رطوبت ادامه می دهد تا جایی که خاک به صورت یکنواخت مرطوب شود. زمانی که سطح بالایی خاک به دلیل  تبخیر رطوبت از دست می دهد دوبار خاک گلدان رطوبت حصیر را جذب می کن. بنابراین در این روش نیازی نیست که دائما نگران آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم تر از حد مناسب گیاهانتان باشید.

 

آبیاری حصیری

 

 

آبیاری حصیری

 

 

آبیاری حصیری

 

آبیاری محیطی:

در این روش ترکیبی از لوله های آبیاری قطره ای و آبپاش های آب از سطح بالا استفاده می شود که به یک محدوده از گیاهان اخنصاص می یابد. مثلا یک محدوده از نیمکت های گیاهان. لوله ها به لبه های نیمکت ها متصل می شوند و به نال هایی که بر روی سطح گیاهان هستند آبرسانی می کنند. وقتی شما لوله ها را به منبع آب متصل کردید نازل ها آب را روی تمام سطح نیمکت که گلدان ها روی آن قرار دارند آبپاشی می کنند. بسته به نوع نازل ها، نازل ها می توانند از زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه نسبت به سطح گیاهان تنطیم شوند.

 

اما در قرن ۲۱ یعنی زمانی که ما زندگی می کنیم وجود یک سیستم هماهنگ کننده  و تنطیم کننده مکانیزم آبیاری در گلخانه ها به شدت مورد نیاز است.

 

هوشمند سازی روند آبیاری در گلخانه ها

در همه ی روش های آبیاری فوق که به گلخانه ها اختصاص دارند وجود یک سیستم آبیاری هوشمند می توانند نقش مهمی در صرفه جویی در مصرف آب و افزایش کارایی روش آبیاری داشته باشد.

این سیستم هوشمند باید بتواند میزان آب مورد نیاز مختص به هر روش را با در نظر گرفتن شرایط محیطی، آب و هوایی، فصلی و نوع گیاهان موجود در گلخانه برآورد کند و در فواصل منظم و مرد نیاز آب رسانی را انجام دهد.

اگر شما از یک سیستم هوشمند آبیاری استفاده کنید گلخانه ی معمولی شما به یک گلخانه ی هوشمند ارتقا پیدا می کند البته گلخانه ی هوشمند شما تا یک گلخانه ی کاملا هوشمند به اندازه ی چند سیستم هوشمند دیگر و تغییرات مرتبط با آن ها فاصله دارد ولی از آن جایی که آبیاری هوشمند قسمت بسیار مهمی هست گلخانه ی شما تا اندازه ی زیادی هوشمند شده است.

 

آبیاری هوشمند

 

این سیستم آبیاری هوشمند به شما این امکان را می دهد که طبق شرایط محیطی و میزان آب مورد نیاز گیاهان شما و سازگار با روش آبیاری استفاده شده در گلخانه شما آبیاری دقیق با ریتم های مشخص و منظم داشته باشید که می تواند در صرفه جویی در مصرف آب در کاهش هزینه پرداختی گلخانه شما برای آب مصرفی بسیار موثر باشد.

همچنین آبیاری دقیق و منظم بر طبق ریتم های مورد نیاز گیاهان شما می تواند تولید محصولات شما را افزایش دهد و در سود خالص گلخانه ی شما افزایش چشم گیری ایجاد کند.

بنابراین هزینه ای که شما برای این سیستم آبیاری هوشمند گلخانه ی خود پرداخته اید در فاصلی زمانی کوتاهی برای شما ایجاد می شود و روند افزایش سود اقتصادی گلخانه ی شما ادامه می یابد.

 

 

منابع مقاله:

University of Georgia: Hobby Greenhouses

West Virginia University Extension Service: Planning and Building a Greenhouse

University of Massachusetts at Amherst: Irrigation Systems

University of Maryland Cooperative Extension: Methods of Watering Greenhouse Crops

مترجم: محمد امین پوروحید

تمامی حقوق این مقاله برای مدرن فارم سایت تخصصی کشاورزی هوشمند و مدرن محفوظ می باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *