گلخانه‌های هوشمند و بهینه

گلخانه‌های هوشمند و بهینه

کشاورزی گلخانه‌ای به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کشاورزی هوشمند روشی است که به افزایش برداشت سبزیجات، میوه، دانه‌ها و غیره کمک می‌کند. گلخانه‌ها پارامترهای محیط زیستی را از طریق مداخله دستی یا ساز وکار کنترل سهمیه‌ای کنترل می‌کنند. مداخله دستی چندان اثرگذار و کارآمد نیست زیرا به کاهش بهره‌وری، هدر رفت انرژی و هزینه کار بالا منجر می‌شود. در حالی که می‌توان با کمک اینترنت اشیا یک گلخانه هوشمند طراحی کرد؛ این طراحی به شیوه‌ای هوشمندانه اقلیم را رصد و کنترل می‌کند و نیاز به مداخله دستی را از میان بر می‌دارد.

گلخانه‌های هوشمند و بهینه
گلخانه‌های هوشمند و بهینه

در یک گلخانه هوشمند برای آنکه بتوان محیط را کنترل کرد از حسگرهای متفاوتی استفاده می‌شود که پارامترهای محیط زیستی را بر اساس مقتضیات گیاهان موردنظر اندازه گیری می‌کند. می‌توانیم برای دسترسی به این سیستم از راه دور و هنگامی که با استفاده از اینترنت اشیا متصل باشد یک سیستم ابری ایجاد کنیم. این کار نیاز به رصد مستمر و دستی را از میان بر می‌دارد. سرور ابری در داخل گلخانه پردازش داده‌ها را نیز امکان‌پذیر می‌کند. این طراحی می‌تواند راه حل‌های بهینه و مقرون به صرفه را با مداخله حداقلی دستی برای کشاورزان فراهم کند.
حسگرهای اینترنت اشیا در این نوع گلخانه اطلاعات مربوط به سطوح نور، فشار، رطوبت و دما را فراهم می‌کنند. این حسگرها می‌تواند محرک های مختلف را به صورت خودکار برای باز کردن پنجره، روشن کردن چراغ‌ها یا پنکه، کنترل وسایل گرمایشی کنترل کنند و تمام این کارها از طریق فرستنده‌های وای فای انجام می‌شود.

گلخانه‌های هوشمند و بهینه
گلخانه‌های هوشمند و بهینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *