۴ مزیت گلخانه هوشمند و چگونگی آغاز کار

۴ مزیت گلخانه هوشمند و چگونگی آغاز کار

 

به دلیل تغییرات آب و هوا، کاهش منابع و افزایش جمعیت صنعت کشاورزی جهانی تحت فشار قابل توجهی قرار گرفته است.

تعجبی ندارد که تولیدکنندگان جهت افزایش کارایی تولیدات و انعطاف پذیری محصولات به تکنولوژی های پیشرفته نیاز دارند.

در بخش کشاورزی، اینترنت اشیا بیش از قبل نقش دارد، همچنین قابل ذکر است که گلخانه هوشمند نمونه ای برجسته از کارایی آن است.

گلخانه به فضای محدودی گفته می شود که قابلیت ایجاد شرایط محیطی مناسب جهت رشد و پرورش گیاهان در شرایط آب و هوایی و فصول مختلف را دارد.

بطور سنتی پارامترهای کشاورزی و میکرو اقلیم به روش های دستی و نا هماهنگ ثبت می شده اند.

وجود محدودیت ها برای هرآنچه می تواند اندازه گیری شود و استفاده از یک برنامه از پیش تعریف شده و مبتنی بر حدس و گمان از معایب روش سنتی می باشد.

از طرفی، تغییرات آب و هوا در طول روز و شرایط نا مشخصی مانند: آفت زدگی در مراحل اولیه کاشت، بر محیط گلخانه تاثیر می گذارد و موجب آسیب دیدگی محصولات زراعی می شود.

 

 

گلخانه هوشمند
گلخانه هوشمند-مدرن فارم

 

 

 

۴ مزیت گلخانه هوشمند برای تولیدکنندگان محصولات زراعی

 

گلخانه هوشمند مجهز به سنسور های مدرن و فن آوری های ارتباطی می باشند که بطور خودکار، بطور تمام وقت و بدون وقفه اطلاعات مربوط به محیط اطراف و محصولات زراعی را ثبت و ارائه می دهد.

داده های جمع آوری شده به پلت فرم اینترنت اشیا ارسال می شوند، جایی که الگوریتم های تحلیل گر آن را به هوش عملی تبدیل می کنند تا در صورت مشاهده وضع غیر عادی اطلاع دهد.  

بر این اساس، عملیات HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) و نور رسانی، در کنار فعالیت های آبیاری و اسپری کردن، می تواند نظم گرفته و طی برنامه و زمان مخصوص اجرا شود.

نظارت پیوسته داده ها می تواند به تولید کنندگان در پیش بینی برخی مسائل از جمله؛ بیماری های زراعی و آفت زدگی کمک کند.

با دریافت طیف گسترده ای از اطلاعات محصولات توسط گلخانه هوشمند، تولید کنندگان می توانند علاوه بر کاهش عملیات انسانی، بهره وری در منابع و استفاده از مواد شیمیایی را بهبود ببخشند.

 

حفظ شرایط میکرواقلیم ایده آل

سنسور های اینترنت اشیا به کشاورزان این امکان را می دهند که داده های  متنوع را از مزارع کشت خود جمع اوری کنند.

آنها بلادرنگ اطلاعاتی در رابطه با مهم ترین فاکتور های اقلیم از جمله؛ دما، رطوبت، موقعیت نور و دی اکسید کربن در گلخانه را ارائه می دهند.

جهت ارائه اطلاعات نامبرده، تمامی تنظیمات مربوط به HVAC و نور رسانی به منظور حفظ بهترین شرایط برای رشد گیاه در حین مصرف انرژی باید بلافاصله به پلت فرم ارسال شوند.

بطور موازی با این عمل، سنسورهای شتاب سنج و حرکتی به شناسایی داده های مربوط به تمامی نقاط مزارع کمک می کند.

 

بهبود روش های آبیاری و کود دهی

گلخانه هوشمند علاوه بر پارامترهای محیطی، به کشاورزان در نگهداری محصولات زراعی در بهترین وضعیت کمک می کند.

این خصوصیت در گلخانه هوشمند تضمین می کند که فعالیت های آبیاری و کود دهی دقیقا معادل با نیاز واقعی گیاهان کشت شده، جهت صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

به عنوان مثال؛ از اطلاعات دریافت شده در رابطه با مقدار حجمی آب می توانید بفهمید که محصولات زراعی تحت فشار آب هستند یا خیر.

 همچنین شایان ذکر می باشد، اندازه گیری شوری خاک می تواند اطلاعات مفیدی در مورد نیاز محصولات به کود ارائه دهد.

بر اساس داده های ذخیره شده، سیستم های آب پاش و سمپاش می توانند در زمان هایی که گیاهان به آنها نیاز دارند، به طور خودکار روشن شوند.

 

کنترل آفت زدگی و جلوگیری از شیوع بیماری

در طول تاریخ آفت زدگی محصولات یکی از چالش های کشاورزی می باشد و هر شیوع بیماری در مزارع عوارض سنگینی از خود بجا می گذارد.

درمان های آکروشیمیایی موجود در این زمینه می توانند کمک کنند، اما اغلب کشاورزان بهترین زمان استفاده از آنها را نمی دانند. 

برنامه های انجام شده در خصوص آفت کشی اغلب نگرانی های زیست محیطی ، ایمنی و هزینه های اضافی را به همراه دارند، در حالی که عدم استفاده از راهکارهای ارائه شده، می تواند منجر به شیوع بیماری های زیان آور شود.

به کمک یک پلت فرم یادگیری ماشین، با ذخیره داده های مربوط به محیط گلخانه ای ، آب و هوای خارجی و ویژگی های خاک می توانید اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با خطرات وجود آفات و قارچ ها بدست آورید.

  با استفاده از این اطلاعات ، كشاورزان می توانند در زمان مورد نیاز با اعمال روش های درمانی با حداقل مصرف مواد شیمیایی، سلامت محصولات زراعی را تضمین کنند.

 

جلوگیری از سرقت و بهبود امنیت

گلخانه ها با محصولات زاراعی با ارزش یکی از اهداف آسیب پذیر سارقان هستند. از آنجا که پیاده سازی شبکه های نظارت سنتی با استفاده از دوربین های مدار بسته گران قیمت است، بسیاری از تولید کنندگان سیستم امنیتی کارآمد ندارند. در این زمینه ، سنسورهای اینترنت اشیا در گلخانه های هوشمند زیرساخت مقرون به صرفه جهت نظارت بر وضعیت مزارع و ردیابی فعالیت های مشکوک فراهم می کنند. به کمک یک سیستم هشدار خودکار، حسگرهای اینترنت اشیا فوراً به تولید کنندگان اطلاع می دهند که یک مسئله امنیتی رخ داده است.

 

روش ساخت گلخانه هوشمند

برای داشتن یک گلخانه هوشمند به چه چیزهایی نیاز داریم؟

چند عامل کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • سنسور های کم مصرف مبتنی بر باتری جهت ثبت نقاط مختلف داده های آب و هوایی، زراعی و امنیتی
  • اتصال بی سیم قابل اطمینان و مقرون به صرفه جهت اتصال از راه دور
  • تشخیص بیماری، یک پلت فرم یادگیری ماشینی جهت تشخیص هویت داده های حسگر و نمایش آن در رابط های کاربری جهت تصمیم گیری مطلعانه در مورد فعالیت های کشاورزی. همچنین می توانید از این پلت فرم به طور مستقیم در سیستم های کنترل گازهای گلخانه جهت انجام اقدامات خودکار بر روی سیستم های HVAC ، روشنایی ، آبپاش و سمپاش تلفیق کنید.

مجتمع های گلخانه ای در سطح تجاری مناطق جغرافیایی بزرگ، به ارتباطات بی سیم دوربرد با قابلیت نفوذ قوی نیاز دارند. این راه حل علاوه بر انتقال قابل اعتماد داده این امکان را می دهد تا با نزدیک شدن به منبع قدرت، سیم رابط را کاهش دهید. مقیاس پذیری عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود، زیرا تعداد گیت های مورد نیاز برای صرفه جویی در هزینه های سخت افزاری، نصب و مدیریت را به حداقل می رساند. مهمتر از همه ، اتصال باید بسیار کارآمد باشد تا سنسورها بتوانند سال ها با حداقل تعمیرات و نگهداری به نحو احسن با هم کار کنند.

 

با توجه به ارزش بازار پیش بینی شده است که بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا تا سال ۲۰۲۴ ، گلخانه های هوشمند بی تردید یکی از گرایش های پرطرفدار کشاورزی خواهند شد. یک گلخانه هوشمند، سیستم های کشاورزی سنتی و فناوری های جدید اینترنت اشیا را جهت دیدوری و اتوماسیون شدن کامل امور کشاورزی، در کنار هم قرار می دهد.

گلخانه هوشمند می تواند به تمامی معظلات امور کشاورزی که در طول تاریخ مورد بحث بوده، خاتمه دهد و محافظت از محصولات زراعی و همچنین بار دهی کارآمد محصولات را به ارمغان آورد.

 

 

ترجمه و ارائه اختصاصی وب سایت مدرن فارم  modernfarm.ir

منبع مقاله:

https://behrtech.com/blog/4-benefits-of-smart-greenhouses-and-how-to-get-started/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *