کوکوپیت چیست؟ فروش آنلاین و حضوری + فیلم آموزش استفاده

کوکوپیت‌ چیست؟

ابتدا به تعریف کوکوپیت می‌پردازیم. دراصل کوکوپیت‌ها الیافی هستند که روی پوستۀ چوب‌های نارگیل وجود دارند.

آنها بسترهای کشت با چند منظور مختلف هستند. به این صورت که پوسته را از مغز جدا کرده آنها راخیس می‌کنند شستشو داده و سپس فیبرهای دارای اندازه‌های بلندتر را دا می‌کنند‌ و توسط ماشین‌هایی آنها را می‌شویند و الک کرده و شن و‌ماسه‌‌ها و آلودگی‌های آن را جدا می‌کنند.

بعدازین مرحله که ما به‌طورکلی توضیح دادیم، آنها را در برابر هوا قرار می‌دهند و‌خشک می‌کنند. بعد ازاین‌که پوست نارگیل را فرآوری می‌کنند بقایایی ازآن می‌ماند که حاوی فیبر است و حالت اسفنج مانند دارد.

کوکوپیت

این فیبرها که شکل کرک‌ مانندی دارند به دلیل اینکه به‌خوبی رطوبت و گازها و مایع‌ها (به دلیل شکل هندسی شش گوشۀ خودشان) را جذب می‌کنند، بستر کشت بسیار مناسبی برای کشت بذرها، نشاء، قلمه زدن و همین‌طور برای کشت هیدروپونیک به شمار می‌روند. کوکوپیت‌ها بعداز جذب آب تغییر رنگ می‌دهند.

کوکوپیت در گیاهان «کوار» یا Coir نیز نامیده می‌شود که به معنی فیبر نارگیل است. 

این بستر کشت که برای کشت هیدروپونیک بسیار مناسب است حدود ۱۴ برابر حجم خود آب جذب می‌کند و به‌خوبی موادغذایی را جذب خود می‌کند و محیط فوق العاده‌ای برای کشت به شمارمی‌رود.

کوکوپیت‌ها مزیت مهمی دارند و آن ۱۰۰ درصد ارگانیک بودن، سازگاری آنها با محیط زیست و فاقد بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌باشند. PH یا اسیدیتۀ کوکوپیت‌ها بین ۵.۷ تا ۶.۵ است و هدایت الکتریکی یا EC آنها کمتراز ۱ است که این عدد برای رشد گیاهان در گلخانه‌ها بسیارمناسب است.

 

محیط کشت

 

کوکوپیت‌ها اثرات عجیبی روی رشد گیاه دارند و با جذب مواد غذایی محیط رشد گیاه را به محیط رشد مناطق استوایی که برای گیاهان مناسب است تبدیل می‌کنند.

یک نکتۀ جالب توجه این است که کوکوپیت‌ها به‌صورت طبیعی خاصیت ضد قارچ دارندو یک انتخاب بسیار خوب درابتدای کاشت بذر است و همینطور در گلدان‌ها برای اصلاح خاک نیز می‌توان از آنها استفاده کرد و البته استفادۀ مهم آنها در کشت هیدروپونیک است امروزه کاربرد آنها در بسیاری از کشورها رایج است و به‌ویژه در هلند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.   

واگر قصد شما این است که کوکوپیت‌ها را برای جذب بهتر کودها و‌مواد غذایی با خاک مخلوط کنیدتوجه کنید که با نسبت ۴۰درصد آنها را به خاک اضافه کنید و به‌طور مرتب کوکوپیت را مرطوب نگه دارید و میزان رطوبت آن را بررسی کنید تا خشک نشود.

برای تهیۀ کوکوپیت با ما در تماس باشید.

تاریخچه کوکوپیت

نام «کوار» یا coir از کلمۀ طناب گرفته شده‌است. به معنی طناب‌هایی که از نارگیل به‌وجود می‌آید. در قدیم وقتی که نارگیل‌ها را از نظر ژنتیکی به مرور اهلی می‌کردند، در بخش‌هایی از اقیانوس هند و آرام مردم برای ساخت خانه یا قایق‌هایشان از فیبرها و‌الیاف نارگیل استفاده می‌کردند.

قرن‌های گذشته برای طناب‌های کشتی ازالیاف نارگیل استفاده می‌شد. 

در اوایل دهۀ هشتاد در سریلانکا سرمایه‌گذاری گسترده ای در بارۀ تحقیق در مورد گردوغبار کوار که به «کوهوبات» معروف است، انجام شد.

هنگامی‌که پوسته یا مزوکارپ الیاف نارگیل را خیس کرده و از آن برای ساخت طناب و فرش و محصول‌های دیگر استفاده می‌کردند، کوهی از گردوغباربه عنوان بقایای این فرآوری دور ریخته می‌شد.

با کمی ابتکارعمل این بقایا یک انقلاب در صنعت تولیدات از نارگیل وکشت به‌وجود آوردند. در سال ۱۹۸۳ از ریزدانه‌های فیبر«کوار» برای تهیۀ پیت‌ها استفاده شد. 

 

امروزه فیبرهای کوارپیت به‌صورت گسترده‌ای در کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی به‌کار می‌روند.

تا قبل از به‌وجود آمد کوکوپیت‌ها سیستم کشت بدون آبیاری یا هیدروپونیک توسط آبیاری کنترل شده به‌صورت قطره‌ای یا روش‌های دیگر انجام می‌شد.

از زمان به‌وجود آمدن کوکوپیت‌ها بسترهای کشت حرفه‌ای با فضای کمتر و هزینه‌های پایین‌تر وعملکرد مناسب به‌وجود آمد و امروزه تقاضا برای استفاده ازین محصول رو‌به افزایش است. 

انواع کوکوپیت‌ها

کوکوپیت یا کوار محیط کشت

 

در یک تقسیم‌بندی کوکوپیت‌ها شامل انواع زیر هستند:

تیره (dark cocopeat)

نارس یا خام (Raw cocopeat)، کوکوپیت شسته (washed) و کوکوپیت فرآوری شده ( buffered cocopeat) هستند.

۱- کوکوپیت تیره

 

موارد استفاده: در تکثیربذر وقلمه‌زنی، سینی نشاء، جایگزین خاک گلدان‌ها و ورمی کمپوست‌ها استفاده می‌شود.

مشخصات فنی آن شامل: چگالی یا تراکم ذرات۱۱۲-۱۲۶ کیلوگرم در متر مکعب است. 

بافت آن بسته به سن پیت از تیرۀ متوسط تا کاملا تیره است.

از کوکوپیت‌های قدیمی دوازده ساله استخراج می‌شود.

اسیدیتۀ (PH) آن ۶ است.

شوری یا EC آن کمتر از ۵۰۰ است.  

رطوبت آن در هنگام بسته ‌بندی ۱۸ درصد است. 

آب مورد نیاز برای اشباع در هر کیلو۳.۵ لیتر است.

اندازه‌ها

در فشرده‌سازی با نسبت (۵ به ۱) در سایزهای ۵ و ۱۰ و ۱۴ کیلویی وجود دارد. 

در فشرده‌سازی با نسبت (۲به۱) در سایز ۲۵ کیلویی است.

اندازۀ ۵ کیلویی با ابعاد ۱۴×۲۸×۲۸ سانتی متر است.

سایز۵ کیلویی با ابعد ۲۸×۲۸×۲۸ سانتی‌متر است.

۲- کوکوپیت خام 

موارد استفاده: درترکیب گلدان‌ها استفاده می‌شود و به طورمعمول قبل از استفاده فرآوری می‌شود. در بازیافت بقایای موادغذایی، بستر برای حیوانات و‌در صنعت به‌عنوان جاذب استفاده می‌شود.

مشخصات فنی

۱- تراکم ذرات ۸۹ تا ۹۵ کیلوگرم در هرمترمکعب است.

۲- بافت آن درشت و قهوه‌ای مایل به قرمزرنگ است.

۳- اسیدیته (PH) آن ۶ است.

۴- شوری یا EC آن کمتر از۳۰۰۰ است. 

۵- رطوبت هنگام بسته‌بندی۱۸ درصد است.

۶- آب مورد نیاز برای اشباع هر کیلوگرم ۶ لیتر است.

اندازه‌ها

۱- درفشرده‌سازی با نسبت (۵به۱) در سایزهای ۵ و ۱۰ و ۱۴ کیلوگرمی وجود دارند.

۲- سایز ۵ کیلوگرمی با ابعاد ۲۸×۲۸×۱۴ است.

۳- سایز ۱۰ کیلوگرمی دارای ابعاد۲۸×۲۸×۲۸ است.

 ۳- کوکوپیت شسته‌شده

کوکوپیت یا cior

موارداستفاده: درخاک استاندارد گلدان‌ استفاده می‌شود. در چمن گلف، فضای سبز، باغبانی، در ورمی کمپوست و رشد قارچ‌ها استفاده می‌شود.

مشخصات فنی

تراکم آن ۸۹ تا۹۷ کیلوگرم در مترمکعب است.

بافت آن متوسط و رنگ آن قهوه‌ای متمایل به قرمز است.

اسیدیته (PH) آن ۶.۳ است‌.

شوری یا EC آن کمتر از ۱۰۰۰ است. 

آب مورد نیاز برای اشباع هرکیلوگرم کوکوپیت ۶ لیتراست.

اندازه‌ها

با نسبت فشرده‌سازی (۱ به۵) در سایز ۵و ۱۰ و ۱۲ کیلوگرمی وجود دارد.

۱- انواع ۵ کیلوگرمی با ابعاد۲۸×۲۸×۱۴ سانتی‌متر است.

۲- نوع ۱۰ کیلویی با ابعاد۲۸×۲۸×۲۸ سانتی‌متر است.

۳- نوع‌های ۲۵ کیلویی در ابعاد ۶۵×۴۴×۳۳ سانتی‌متر است.

۴- کوکوپیت فرآوری شده 

موارد استفاده: در موارد انتقال در سینی نشاء استفاده می‌شود. برای تکثیر بذر و قلمه‌گیری نیز استفاده می‌شود. قبل از استفاده نیاز به هیچ‌گونه عملیات و ترکیبی ندارد. این نوع کوکوپیت پایدارترین ماده در استفادۀ کشاورزی و گلخانه‌ها است و استفادۀ آن رو به افزایش است.

مشخصات فنی

تراکم ذرات ۱۱۷ تا۱۲۱ کیلوگرم در هر متر مکعب است.

رنگ این نوع قهوه‌ای روشن است.

اسیدیته (PH) آن ۶.۷ است.

شوری یا EC آن کمتر از ۵۰۰ است.

رطوبت آن در هنگام بسته‌بندی ۱۸ درصد است.

آب مورد نیاز برای اشباع هرکیلوگرم ۵ لیتراست.

اندازه‌ها

با نسبت فشرده‌سازی ۵ به۱ در سایزهای ۵و۱۰ و۱۲ کیلوگرمی وجود دارد.

اجزای کوکوپیت

کوکوپیت‌ها دارای سه بخش هستند که در هر قسمت بافت‌هایی از یکی یا هرسه بخش وجود دارد. این بخش‌ها شامل: پیت (peat)، الیاف (coir) و چیپس (chips) هستند. 

الیاف کوارفیبرهایی طبیعی به شکل نخ هستند که ضخامت آنها بسیار کم و طول آنها متفاوت است و در پوستۀ سخت داخلی و خارجی نارگیل وجود دارند.

پیت‌ها دانه‌هایی ریز با اندازه‌های ۱-۵میلی‌متر هستند.

چیپس‌ها ذره‌های پیت و الیافی هستند که به‌هم می‌چسبندو اندازۀ تقریبی آنها مانند یک چیپس خوراکی است. چیپس‌ها یک مالچ ارگانیک و طبیعی هستند که پایداری بسیار زیادی دارند و آب و هوای نامناسب را به‌خوبی تحمل می‌کنند و قابلیت تجزیه‌پذیری آنها نسبت به سایر بخش‌های پوستۀ نارگیل بیشتر است.

شکل: شکل زیر مراحل تشکیل کوکوپیت یا «کوکو_کوار» را نشان می‌دهد.

کوکوپیت ها در گلخانه

تعریف فیبرها و الیاف «کوار»

فیبرها سلول‌هایی نازک و توخالی ودارای دیواره‌های ضخیم هستند. در ابتدا کم‌رنگ هستند ولی بعداز اینکه لایه‌های لگنین به آنها اضافه می‌شوند سفت و پررنگ می‌شوند. طول هرفیبرحدود ۱ میلی‌متر و قطر آن ۱۰-۲۰ میکرومتراست.

الیاف کوار طول تقریبی ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر دارند. فیبرها در دونوع قهوه‌ای و سفید هستند که فیبرهای قهوه‌ای به‌طورکامل رسیده‌اند و محکم، ضخیم و‌دارای مقاومت بالا هستند.

در مقایسه با الیاف پنبه و کتان فیبرهای قهوه‌ای نارگیل لگینین بیشتر و سلولز کمتری دارند و همین مورد باعث می‌شود که انعطاف پذیری آنها نیز کمتر شود. این الیاف به‌طور نسبی ضدآب هستند و جزء معدود الیاف طبیعی هستند که در برابر آسیب‌های شوری مقاومت بالایی دارند. 

شکل: مراحل ایجاد طناب‌ها و بلوک‌های کوکوپیت از نارگیل

ترکیبات تشکیل‌دهندۀ کوکوپیت

کوکوپیت‌ها از ۷۵ درصد کروهیدرات و ۲۵ درصد لیگینین تشکیل شده‌است.

کربوهیدرات‌ها یک گروه از پلی‌ساکاریدهای سلولزی هستند.

لگینین یک پلیمر است که از فنیل پروپان با اتصال کربن- کربن و اتر ایجاد شده و توسط فرآیندی از واحدهای قندی درگیاهان بیوسنتز می‌شود. لگینین‌ها در دیوارهای چوبی خود با اتصال‌های استری و اتری به کربوهیدرات‌ها وصل می‌شوند. 

همین پیوندهایی که بین قندها و دیوارۀ چوبی لگینین‌ها وجود دارد باعث می‌شود که نتوانیم آنها را سالم و‌دست‌نخورده استخراج کنیم.

ساختارو محتوی‌های لگینین‌ها باعث می‌شود که یک محیط میکروارگانیک بسیار عالی در اطراف محیط ریشه‌ها به‌وجود آید. وجود همین لگینین‌ها است که باعث به‌وجود آمدن مقاومت بالا در برابر باکتری‌ها و بیماری‌های قارچی درکوکوپیت‌ها می‌شود. کوکوپیت‌ها به دلیل وجود لگینین‌ها یک منبع غذایی خوب و محیط برای رشد میکروارگانیسم‌های سودمند برای گیاه هستند. 

کوکوپیت درچه مواردی استفاده می‌شود؟

کوکوپیت یک بستر کشت مناسب است که به عنوان جایگزینی برای خاک یا به‌صورت مخلوط با خاک استفاده می‌شود. ویژگی مهم کوکوپیت توانایی بالای آن در نگه‌داشتن آب است که همین قابلیت باعث کاهش مصرف آب می‌شود. 

یک نوع قارچ به نام «تریکودما» به‌طور طبیعی در داخل کوکوپیت‌ها وجود دارد. این قارچ با ریشۀ گیاهان همزیستی دارد و از رشد برخی قارچ‌های دیگر مانند پیتیوم جلوگیری می‌کند. این کار باعث کنترل بیماری‌های قارچی در داخل گلخانه به‌طور بیولوژیک می‌شود. 

نکته‌: موضوع مهم این است که وجود دارد این است که این ویژگی هم‌زیستی قارچ ترکودما با ریشه در انواع کوکوپیت‌هایی که استریل می‌شوندوجود ندارد.  

توجه داشته باشیم که براساس نوع محصول کوکوپیت به تنهایی برای نیاز غذایی گیاه کافی نیست و‌باید برخی موادغذایی را به آن اضافه کرد.

بعضی از کوکوپیت‌هایی که کامل تجزیه نمی‌شوند از نیتروژن خاک تغذیه می‌کنند و بنابراین در این شرایط با گیاه برای استفاده از نیتروژن رقیب می‌شوند و‌نیتروژن کمتری به گیاه می‌رسد.

هرچقدر میزان شوری یاEC کوکوپیت‌ها بیشتر باشد از مرغوب بودن آن کاسته می‌شود. برای حل این مشکل آن را شستشو‌می‌دهند. 

امروزه بیشترین کاربرد کوکوپیت‌ها در کشت‌های هیدروپونیک است.  

به‌طور معمول ۵۰ درصد کوکوپیت را با ۴۰ درصد پیت‌ماس و ۱۰درصد پرلیت مخلوط می‌کنند. این ترکیب رایج‌ترین ترکیبی است که برای بستر کشت در کشور وجود دارد. 

موارد مصرف کوکوپیت‌ها

از موارد مصرف آن می‌توان به بستر کشت در خزانه های نهال و نشاء، در گلدان‌ها، درعملیات باغبانی، گل‌کاری، کشت سبزیجات، درخت‌ها و درختچه‌ها با کشت هیدروپونیک، در لایه‌های پوششی پرورش قارچ و در کمپوست‌ها اشاره کرد. 

۱-در گلدان‌ها می‌توانیم به‌عنوان یک خاک با کیفیت مناسب به‌صورت مجزا یا در ترکیب با خاک گلدان از آنها استفاده کنیم.

۲-به عنوان جایگزینی برای کودهای گیاهی نیز به‌کار می‌روند. 

۳-یک محیط خوب برای ریشه‌زایی هستند.

۴-همان‌طورکه اشاره کردیم برای رشد قارچ‌ها لازم هستند.

۵-یک بستر مناسب برای نگهداری حیوانات نیزبه‌کار برده می‌شود.

۶-کوکوپیت‌ها برای گیاهان آپارتمانی، کاکتوس‌ها تراریوم‌ها وگیاهان گوشتی بسیار مناسب است.

۷-به دلیل اینکه اسیدیتۀ بالایی دارد باید دقت کنیم که برای چه محصولی آن را به‌کار می‌بریم. به‌عنوان مثال بعضی محصولات مانند در این PH به‌خوبی رشد می‌کنند. 

۸-در روش کشت هیدروپونیک این بستر کشت برای محصولاتی مثل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و گل‌های شاخه بریده مانند رز و گیاهان آپارتمانی  مناسب است.

همین‌طور یک بستر و محیط رشد عالی برای قلمه‌زنی، رویش بذر، پیاز کشت بافت و نشاء‌کاری هستند. 

۹-این بستر کشت برای رشد توت‌فرنگی خیلی مناسب است.

انواع کوکوپیت را براساس موارد استفادۀ آنها معرفی می‌کنیم:

کوکوپیت

۱-کوکوپیت‌های استارتریا شروع‌کننده

این کوکوپیت‌ها برای شروع جوانه‌زنی استفاده می‌شوند،قابل تجزیه هستند و اندازۀ سکه‌های کوچکی هستند. این کوکو پیت‌ها به‌طور خاص برای استفاده در سینی نشاء، کمک به جوانه‌زنی، رشد نهال و قلمه‌زنی تولید شده‌است.

اندازه‌های آن ۳۲ × ۴۵ میلی‌متر است. اندازۀ کوچک آن ۴۲×۳۳میلی‌متر و اندازۀ متوسط آن ۴۵ میلی‌متر است. 

مواد آن شامل کوکوپیت و الیاف تجزیه‌پذیر است‌.

محیط کشت کوکوپیت با پوست نارگیل

۲-بلوک‌های ۵ کیلوگرمی کوکوپیت شسته‌شده

این نوع توسط ۲۵ لیتر آب با آرامی اشباع می‌شوند. بسته‌بندی‌های ۵ کیلوگرمی به‌طورمعمول به‌صورت ۵ تکه‌ای است.

این کوکوپیت‌ها بیشتر در خاک گلدان، کشت میوه‌ها و سبزیجات و کشت‌های هیدروپونیک استفاده می‌شود. به‌طور عمده به دوصورت کم شستشو شده (EC) یا شوری زیاد و شستشو شده با (EC) کم وجود دارند.

اندازۀ آنها۳۰×۳۰×۱۵ سانتی‌متر است. مادۀ تشکیل‌دهندۀ آنها فقط کوکوپیت است.

۳-کیسه‌های رشد یا گروبگ‌های کوکوپیت

 محتوی کوکوپیت و کوکوچیپس هستند و در کیسه‌های پلی‌اتیلنی و ضد اشعۀ فرابنفش یاuv قرارداده شده‌اند. این کیسه‌ها به‌طور عمده‌ای در گلخانه‌ها استفاده می‌شوند. به‌طور معمول در پنج سایز ارائه می‌شوند‌. این کیسه‌ها به‌طور استاندارد و کنترل شده به بازار عرضه می‌شود. 

اندازۀ آنها ۱۰۰×۱۵×۱۰ سانتی‌متراست. و محتوی کوکوپیت و کوکوچیپس‌ها هستند.

این کیسه‌ها برای کشت ارکیده، رز، گوجه‌فرنگی‌ها، توت‌فرنگی و خیار استفاده میشوند. 

۴-کوکوچیپس‌ها

 از پوسته‌های نارگیل هستند که در اندازۀ تراشه‌های کوچک خرد می‌شوند. کوکوچیپس‌ها با خاک‌ گلدان ترکیب می‌شوند یا با کوکوپیت‌ها نیز مخلوط می‌شود تا بتوانند تخلخل و هوادهی را در محیط رشد تنظیم کنند و نسبت هوا به رطوبت را به‌صورت ایده‌آل برای محیط ریشۀ گیاه حفظ کنند.

کوکوچیپس‌ها برای پرورش‌دهندگان ارکیده و آنتریوم در گلخانه بسیار محبوب هستند. 

به صورت ۴.۵ کیلوگرمی با اندازۀ ۳۰×۳۰×۱۵ سانتی‌متر و ۵۰۰ گرمی با اندازۀ ۲۰×۱۰×۵ سانتی‌متر وجود دارند. 

مواد تشکیل دهندۀ آنها فقط تراشه‌های نارگیل در اندازۀ چیپس هستند.

محیط کشت

۵-کوکوپیت‌های بریکت

 بلوک‌های کوکوپیت در سه وزن استاندارد  ۶۵۰و ۵۰۰ و ۳۵۰ گرمی هستند. و در هنگام هیدراته شدن تا ۶-۱۰ لیتر بزرگ‌تر می‌شوند.

این کوکوپیت‌های بریکت به‌طور معمول با چسب بسته‌بندی می‌شوند و در بازار خرده‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مرکز باغ‌ها و باغبان‌های خانگی و کشت‌هایی که برای تفریحی و سرگرمی هستند به کار می‌روند.

اندازۀ آنها ۲۰×۱۰×۵ سانتی‌متر است. مواد آن محتوی کوکوپیت و کوکوچیپس‌ها هستند. 

کوکوپیت ها برایرشد گیاه

۶-قرص‌های کوکوپیت

 این نوع که برای استفاده در سینی‌های نشاء و گلدان‌ها طراحی شده‌اند و به‌طور ویژه برای کمک‌کردن به ایجاد یک ساختار ریشه‌ای بسبار عالی در نهال‌ها کاربرد دارند.

توجه کنید که پیوند نهال‌هایی که روی قرص‌های کوکوپیت رشد کرده‌اند، به‌سادگی و بدون هیچ آسیبی به سیستم ریشه‌ای صورت می‌گیرد.

اندازۀ قرص‌های کوکوپیت ۱۰۰ میلیمتر است. موادتشکیل‌دهندۀ آن کوکوپیت وکوکوچیپس‌ها هستند.

۷-کمپوست‌های کوکوپیت

این کمپوست‌ها حاوی قارچ‌های مفید برای رشد گیاه هستند. این کمپوست‌ها به بهبود تغذیۀ گیاه و شرایط ایده‌آل رشد کمک شایان توجهی می‌کنند. 

در اندازه‌های ۲،۵،۱۰، ۱۵ و ۲۵ کیلویی در بازار عرضه می‌شوند. 

این کمپوست‌ها علاوه براستفاده‌های بسیارگسترده درکشت و گلخانه‌ها برای باغبانی‌های خانگی و کشت گیاهان به‌صورت تفریحی نیز استفاده می‌شوند.

این کمپوست‌ها را می‌توان به صورت مخلوط با خاک، کوکوپیت، کوکوچیپس و یا هر بستر کشت دیگری استفاده کرد. 

 

۸-کوکوپول‌ها

این نوع که به‌صورت یک قیم یا نگهدارنده برای گیاهان خزنده استفاده می‌شوند. ظرفیت نگهداری بالای رطوبت را دارند و در باغ‌ها و باغچه‌ها و گلخانه‌ها استفاده می‌شوند. کاملا سازگار با محیط زیست هستند و تجزیه پذیر هستند.

به عنوان نگهدارنده برای گیاه‌های خزنده و گل‌دار استفاده می‌شوند‌. هم داخل گلخانه و هم در باغ‌ها قابل استفاده هستند. می‌توان از آنها به عنوان تزئینی و‌دکوری در گلدان‌های داخل خانه یا باغچه‌ها استفاده کرد.

اندازۀ قطر آنها ۸.۵ تا ۸۷.۵ میلی‌متر است. طول آنها از ۳۰ سانتی‌متر تا ۲۰۰ سانتی‌متر متغیر است.

کوکوپیت محیط کشت عالی

مزایا و معایب کوکوپیت

از مزایای کوکوپیت‌ها می‌توان به ماندگاری بالا، افزایش هوادهی و‌جذب آب، راحت بودن استفاده از آنها، کم هزینه بودن و داشتن انواع مختلف برای انتخاب کردن، و اسیدیتۀ مناسب آنها برای رشد اشاره کرد.

ماندگاری آنها بالا است. کوکوپیت‌ها پایداری بالایی دارند و قابل بازیافت و‌دوست‌دار محیط‌زیست هستند. هوادهی را افزایش می‌دهندو به‌راحتی اکسیژن را به گیاه می‌رسانند و در بسترهای کشت هیدروپونیک ده برابر وزن خود آب جذب می‌کنند و مواد غذایی را به خوبی در خود نگه می‌دارند و محیط عالی برای جذب موادغذایی توسط ریشه‌ها به‌وجود می‌آورند. 

از دیگر مزایای آن هزینۀ مقرون به صرفۀ آنهاست. کوکوپیت‌ها خاصیت ضد قارچی نیز دارند. در کشت خاکی وقتی با خاک مخلوط می‌شوند با تخلخل بالای خود به خاک و اکسیژن رسانی به ریشه‌ها بسیار عالی عمل می‌کنند.  

کوکوپیت‌ها معایبی نیز دارند.

۱- سخت پیدا شدن مواد اولیۀ ساخت آنها

۲-مشکل شوری و نمک و لزوم اضافه کردن کودها و‌کافی نبودن مواد غذایی در آنها ازین معایب هستند.

۳-محدود بودن آنهاست وامکان ساخت محیط کشت برای شما وجود ندارد وحتما باید آن را تهیه کنید. زیرا همانطور که می‌دانیم نارگیل فقط در مناطق آب و هوایی خاصی از دنیا وجود دارد و پیدا کردن آن سخت است.

۴-از دیگر معایب آن تجزیه‌ناپذیری کوکوپیت‌ها است.

۵-موردبعدی مرطوب شدن آنها مقدار دشواراست.

۶-از عیب‌های آن جذب احتمالی نمک‌هاست که در محیط ریشه به ویژه وقتی با خاک مخلوط می‌شود باید به آن دقت کرد زیرا جذب نمک مانع جذب مواد غذایی توسط ریشه‌ها می‌شود.  

نکتۀ مهم این است که هنگام تهیه و خرید کوکوپیت‌ها به کیفیت آن دقت کنید و محصولات مناسبی را تهیه کنید. 

در زیر به‌صورت طبقه‌بندی شده برخی ازین مزایا و معایب را بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از کوکوپیت

۱-وقتی از بستر رشد کوکوپیت استفاده می‌کنیم، به دلیل اینکه این محیط حاوی موادغذایی و زه‌کشی مناسبی است، باعث می‌شود که گیاه رشد بیشتری داشته باشد وعملکرد محصول ما بیشتر می‌شود، همین‌طور برداشت با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

۲-این نوع بستر کشت به دلیل زه‌کشی خوب و جذب بسیار خوب آب یک محیط مناسب برای رشد ریشه‌ها به‌وجود می‌آورد.

توجه کنید در برخی موارد کوکوپیت‌ها به قدری رطوبت بالایی دارند که نیاز است انها را مخلوط کنیم.

این بسترها باعث تخلخل و هوادهی و اکسیژن رسانی خوبی به ریشه‌های گیاه می‌شوند. به ویژه وقتی کوکوچیپس‌ها با خاک مخلوط می.شوند این هوادهی بسیار عالی می‌شود.

۳-اسیدیته (PH) مناسب برای گیاه رادارند. چون اسیدیتۀ آنها خنثی است حدود۴-۵ بهترین محیط رشد را برای گیاه فراهم می کنند. البته توجه کنید که این مقدار در طول دورۀ رشد متغیراست. باید مقدارآن را اندازه‌گیری کنیم و توسط کودهای ارگانیک PHآن را در حدثابت و مناسب برای رشد گیاه نگه‌داریم. همانطور که در قبل اشاره کردیم PH مناسب برای رشد هر محصول و‌گیاه با دیگری متفاوت است.

بنابراین باید کنترل و تنظیم آن را با توجه به نوع محصول انجام دهیم.

۴-به دلیل خاصیت ضدقارچی که این محیط کشت دارد، ریشه‌های گیاهان سالم و به دور از آفت‌ها و بیماری‌ها می‌مانند. این خاصیت مبارزه با عوامل بیماری‌زا را راحت‌تر می‌کند.

۵-کوکوپیت‌ها جزء محیط کشت‌های سالم و سازگار با محیط زیست به‌شمار می‌روند. این بستر کشت از پوست نارگیل ساخته می‌شود و قابل تجزیه و ارگانیک است.

۶- ماندگاری بالایکی از مهم‌ترین مزیت‌های کوکوپست است. به‌ دلیل اینکه کوکوپیت جزء محیط کشت‌های پایدار به حساب می‌آید، می‌توان پس از ضدعفونی دوباره از آن استفاده کرد.

البته برای دورۀ رشد بعدی نیاز به آماده‌سازی دارد. این مورد موجب کم شدن هزینه‌ها نیز می‌شود. در مقایسه با بسترهای کشت دیگر که سوزانده می‌شوند و باعث زیاد شدن کربن هوا می‌گردند، کوکوپیت‌ها با یک مدیریت و اصلاح دوباره استفاده می‌شوند.

۷- استفاده از بستر کشت کوکوپیت باعث می‌شود که زمان جوانه‌زنی کاهش پیداکند و باعث می‌شود که رشد ریشه‌ها افزایش یابد و درنتیجه جذب مواد غذایی بیشتر شود.

۸- کوکوپیت‌ها مزیت دیگری دارند که با کمترین انرژی ممکن تولید می‌شوند و بسیار سبک هستند و حمل‌و نقل آنها راحت است. 

۹- این محیط کشت را هم می‌توان بدون هیچ اصلاحی به‌طور مستقیم استفاده کرد. اگر محصول شما نیاز به مواد غذایی یا موارد دیگری داشت می‌توانید با سایر بسترهای کشت استفاده کنید یا آن را به راحتی اصلاح کنید.

۱۰- یکی از مزیت‌های مهم آنها کم هزینه بودن این بسترهای کشت وطرزاستفادۀ بسیار آسان آنها است. کافی است کوکوپیت‌ها را در آب قراردهید حجم آنها دوبرابر می‌شود. 

۱۱- تنوع بالایی که کوکوپیت‌ها دارند نیز می‌تواند از مزیت‌های آنها باشد. کوکوپیت در سایزها و بسته به نوع تولید در انواع مختلف (که به‌طور کامل توضیح دادیم) مثل کوکوچیپس، کوکوپیت خام، فراوری شده وغیره وجود دارند.

هرکدام ازین انواع برای محصول و دورۀ رشد و هدف‌های خاصی استفاده می‌شوند.

در مورد مزایای کوکوپیت‌ها صحبت کردیم اکنون به بررسی برخی معایب آن نیز می‌پردازیم.

۱- یکی از معایب آنها این است که کوکوپیت مرغوب با کیفیت مناسب سخت پیدا می‌شود. برای مثال اگر کوکوپیت را پیدا کنید، اینکه چه نوع از آن را که مناسب برای کار شما باشد تهیه کنید نیاز به دقت دارد.

لینک زیر به شما در خریداری نوع مرغوب کوکوپیت کمک می‌کند. برای راهنمایی با مشاوران ما تماس بگیرید. 

۲- یک مشکل احتمالی در استفاده از کوکوپیت‌ها زیاد شدن شوری است. هدایت الکتریکی در محیط‌های باشوری بالا در اطراف ریشه از جذب آب توسط ریشه در گیاه جلوگیری می‌کند.

این موضوع همینطور می‌تواند در جذب موادغذایی نیز تأثیرگذار باشد. اگر از آب با کیفیت استفاده کنیم این موضوع کمتر اتفاق می‌افتد، بیشتر در مواقعی که از آب شور برای اشباع کوکوپیت‌ها استفاده می‌کنیم باعث این پدیده می‌شود.

حتما در هنگام خرید محصول شوری یاEC آن را در نظر بگیرید و اگر روی محصول مشخصات شوری آن نوشته نشده، از شرکتی که خریداری کرده‌اید این موضوع را بپرسید.

زیرا شوری می‌تواند به یک مشکل مهم در گیاه تبدیل شود. 

۳- یک مورد دیگر کافی نبودن مواد غذایی در کوکوپیت است. برای این موضوع حتما باید مواد غذایی را به آن اضافه کنید یا آن را در مخلوط با خاک یا بسترهای کشت دیگر به‌کار ببرید.

مثلا می‌توانید به نسبت نصف خاک و نصف کوکوپیت آن را استفاده کنید. ولی توجه کنید که همین نسبت نیز باز احتیاج دارید که کود رابرای رشد بهتر محصول  به محیط کشت خوداضافه کنید. 

۴- کوارها یا کوکوپیت‌ها معمولا عناصری مانند کلسیم، منیزیم و آهن را پس می‌زنند. هرچند آنها بسیاری از عناصر غذایی را به علت تبادل کاتیونی بالا آزاد می‌کنند، ولی شاید به فرمول جدید برای جذب عناصر بالا نیاز داشته باشید.

ولی این را نمی‌توان یک مشکل نامید، زیرا می‌توانیم کوکوپیت‌ها برای رشد گیاهانی به کار ببریم که به عناصر غذایی محدودتری احتیاج دارند.

می‌توانید کوکوپیت‌های باکیفیت مرغوب را از طریق شمارۀ زیرتهیه کنید.

http://02166908600

نحوۀ استفاده از کوکوپیت

نحوۀ استفاده از کوکوپیت‌ها به این صورت است که قالب کوکوپیت را قبل از استفاده در آب قرار می‌دهیم. در بعضی موارد برای غنی شدن کوکوپیت ها و رشد بهتر محصول به آنهاموادغذایی نیز اضافه می‌کنند. کوکوپیت ها را ۸ تا ۱۰ لیتر آب قرار می‌دهند. هر کیلوکوکوپیت حدود ۱۵ لیتر آب احتیاج دارد.

 


ترجمه و تالیف مقاله: خانم هدیه حیاتی

کلیه حقوق این مقاله برای مجله مدرن فارم محفوظ است. کپی و انتشار مقاله تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

منابع

https://www.ecopeat.com/cocopeat.html

https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/planting-in-coco-peat-media.htm

https://blog.gardeningknowhow.com/gardening-pros-cons/coconut-coir-pros-and-cons

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coir

STRUCTURAL CHARACTERIZATION OF THE LIGNIN OF COCONUT 

(COCOS NUCIFERA) COIR, Jorge Rencoret & et.al

https://www.tesachemicals.com/agriculture/coco-peat/

 http://www.madehow.com/Volume/

https://www.ecopeat.com/raw-cocopeat.html

https://m.facebook.com/799312790133616/photos/a.799843666747195/800364516695110/?type=3

https://www.agriculture-xprt.com/products/ecopeat-12mm-medium-black-dark-cocopeat-505201

http://www.ecopeat.com/buffered-cocopeat.html

http://www.ecopeat.com/raw-cocopeat.html

https://www.ugaoo.com/knowledge-center/coco-peat-benefits-and-how-to-make-coco-peat/#:~:text=Cocopeat%20is%20very%20good%20for,gardens%2C%20terrariums%20and%20hanging%20baskets.

https://www.fibrefamily.com/products/cocopeat/coco-peat-5kg-blocks/

https://www.fibrefamily.com/products/cocopeat/coco-peat-coco-coir-seed-starters/

https://www.fibrefamily.com/products/cocopeat/cocopeat-growbags/

https://www.fibrefamily.com/products/coco-chips/

https://www.fibrefamily.com/products/cocopeat/coco-peat-compost/

http://www.planetcococoir.com/coco-poles.php

https://blog.gardeningknowhow.com/gardening-pros-cons/coconut-coir-pros-and-cons/

 

4 دیدگاه برای “کوکوپیت چیست؟ فروش آنلاین و حضوری + فیلم آموزش استفاده

    • مشاوران مدرن فارم گفته:

      با سلام در کل دونوع کوکوپیت داریم، کوکوپیت هندی و‌سریلانکا. نوع سریلانکا نمک کمتری از نوع هندی داره. البته لازم هست نوع گیاه روهم در نظر بگیرید که به شوری حساس هست یا خیر.

    • مشاوران مدرن فارم گفته:

      سلام و‌درود، بله هم عمده و هم خرده فروشی داریم و ارسال هم با هماهنگی خودتون داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *