سایه انداز یا شید گلخانه

شید یا سایه انداز گلخانه

شید یا سایه‌اندازهای گلخانه

چه گلخانه شما شیشه‌ای باشد چه پلاستیکی وقتی که هوا به‌شدت گرم است، شما نیاز به سایه‌اندازی روی گیاهان دارید. شید گلخانه یکی از اجزای مهم بسیارضروری برای گلخانه محسوب می‌شود. شیدها درحقیقت سایبان و محافظ برای گیاهان درگلخانه هستند. درحقیقت سایه‌دهی کم کردن مقدار عبور نور در گلخانه برای کاهش دما است. در کنار یک سیستم تهویه خوب کاهش اثرات تابش خورشید که نقش اساسی درتجمع حرارت درگلخانه داردنیز بسیار مهم است. شید گلخانه برای سرسبزشدن و بارور شدن گیاهان بسیار اهمیت دارد. ازآنجا که سرما و گرمای بیش از حد برای گیاهان ضرردارد, سایه‌بان‌ها نقش مهمی در حفاظت از گیاهان دارند.

به‌طور معمولی شید یا سایه‌انداز را در قسمت بیرون گلخانه‌ها نصب می‌کنند ولی گاهی نیز بر اساس کاربرد آنها را داخل گلخانه نیز قرار می‌دهند.

شید

انرژی تابشی خورشید به‌ویژه اشعه مادون قرمز که با چشم قابل مشاهده نیست باعث افزایش حرارت گلخانه می‌شود.

قرار گرفتن بیش ازحد گیاه در برابراشعه مادون قرمزباعث آسیب به گیاه و دربرخی مواردحتی موجب مرگ گیاه می‌شود. درحقیقت گیاهان برای فتوسنتزبه ۱.۵تا ۲ درصد نور خورشید نیاز دارند. شیدها جلوی اشعه خورشید را می‌گیرند و مقداری ازآن را منعکس می‌کنند.

سایه انداز یا شید گلخانه

شیدها به‌صورت توری‌هایی هستند که با عرض‌های ۲, ۴, ۶, ۸ و ۱۰ متری به بازار عرضه می‌شوند.

طول رول‌های شید ۵۰ متری است و رنگ‌های آنها در بازار سفید و سبز است.

سوال اینجاست که آیا شید یا سایه انداز گلخانه حرارت را هم کاهش می‌دهند؟

سایه‌بان‌ها در سطح خود ۷۵ درصد نور خورشید را جذب می‌کنند و آن را به حرارت تبدیل می‌کنند. دمای سایه‌بان به‌عنوان یک جمع‌کننده نور خورشید افزایش می‌یابد. همان‌طورکه دمای سایه‌بان بالا می‌رود قسمت پایین شید به‌صورت یک خنک کننده تبخیری عمل می‌کند و دمای سطح زیرین آن کاهش می یابد.
همان‌طورکه می‌دانید دمای مناسب گلخانه بین ۲۰-۲۴ درجه سانتی‌گراد است. وباید از دمای بالاتر از ۲۷ درجه سانتی گراد جلوگیری کرد.

ساختار شید یا سایه انداز گلخانه

در کل ساختارشیدها را طوری در نظر می‌گیرند که در برابر گرما و سرمامقاوم باشند. در فصول سرد سال این شیدها تا دمای زیر ۲۵-۶۰درجه را نیز تحمل می‌کنندو بالعکس در روزهای بسیارگرم وجود شید باعث کاهش ضریب تبخیر آب درخاک می‌شود. وجود شید درتمام فصل‌ها باعث بهبود رشد گیاهان می‌گردد و به رشد مناسب وبهینه گیاهان کمک می‌کند. در گلخانه‌ها در اقلیم‌های گرم سایه‌بان‌ها به سیستم سرمایشی برای خنک نگه‌داشتن محیط کمک می‌کنند.

اندازه شید یا سایه انداز با توجه به وسعت گلخانه شما تعیین می‌شود.

درصد سایه‌اندازی شید یا سایه‌انداز

براساس درصد سایه‌ اندازی در سه گروه ۳۰و ۵۰ و ۸۰ درصد طراحی شده‌اند.

طول و عرض سایه‌انداز گلخانه

به‌طورمعمول با توجه به استانداردهای گلخانه طول شیدها را حدود ۵۰متر و عرض آنها را در اندازه‌های ۲,۴,۶,۸ و۱۰ متر اندازه‌‌گیری می‌کنند.

رنگ شیدها به‌طور معمول سبز, سفید وسیاه هستند. در مصارف گلخانه‌ای بیشتر از رنگ سبز استفاده می‌شود.

جنس شیدها ازالیاف‌های نازک پلی‌اتیلن هستند. این نوع توری‌ها را درجه یک و مرغوب تهیه می‌کنند تا دربرابر اشعه UV نیزمقاوم باشند. معمولادرگلخانه‌ها شیدها ۸۰ جلوی نوررا می‌گیرند وفقط ۲۰ درصد نوراز آنها عبورمی‌کند.

 

آیا شیدها ضد آب هستند؟
بله یک سایه‌بان با کیفیت مناسب حتما باید ضدآب باشد تا در صورت بارندگی و یا آبیاری کارآیی داشته باشد. شیدهای ضدآب به‌طورمعمول از۹۰ درصدپارچه‌ای که با رزین که با UV تثبیت شده‌اند، ساخته شده‌اند.

 

درصدتراکم توری سایه‌‌بان‌ها
پارچه یا توری‌های سایه‌اندازها در برابرآب مقاوم هستند واز ۱۲ تا ۹۵ درصدتراکم دارند. برای مثال شیدی که سایه‌اندازی ۳۰ درصد دارد, به میزان ۳۰ درصد جلوی نور را می‌گیرد. برای نمونه بیشتر سبزیجات در نورکمتر از ۳۰ درصد رشد مناسبی دارند. شیدها به میزان ۱۰-۱۲ درصد میزان دما را کاهش می‌دهد.
گاهی‌اوقات بعضی از افزودنی‌هایی که باعث پایداری بیشتر می‌شوند نیز به شیدها اضافه می‌شوند. تا دربرابر تنش‌های دمایی و برف و باران مقاومت بیشتری داشته باشند.

 

انواع شید یا سایه انداز گلخانه براساس نوع دوخت

امروره معمولا دو نوع شید وجود دارد.

۱- شیدهایی که از پلی اتیلن ساخته شده و یک نخ به طور پیوسته حلقه می شود تا ردیف‌های بافته شده را به‌وجود آورد.
۲- شیدهایی‌که از پروپیلن ساخته شده‌اند و نخ‌های آنها به‌صورت عمود برهم مانند سبد بافته می‌شوند.

 

شید گلخانه

مقایسه شید بافتنی و پارچه‌ای

۱-طول عمر شیدهای بافتنی (۱۰ تا ۱۲ سال) بیشتر ازانواع پارچه‌ای آنهاست (۷تا ۱۰ سال).
۲-شیدهای پارچه‌ای گران‌تر از انواع بافتنی هستند.
۳-نوع پارچه‌ای شید سنگین‌تر از انواع بافتنی آن است.
۴-نصب کردن انواع بافتنی شید راحت‌تر است.
۵-هردونوع در برابراشعه ماوراء بنفش و نورخورشیدمقاوم هستند.
۶-انواع پارچه‌ای فقط در رنگ مشکی در بازارهستند ولی انواع بافتنی تنوع رنگ دارند.
۷-یک تفاوت مهم این است که در انواع شید بافتنی درصورتی که سوراخ یا پارگی در آن ایجاد شود بقیه‌ی آن نیزاحتمالا بازمی‌شود، ولی شید پارچه‌ای درصورت پارگی یا آسیب ازهم بازنمی‌شود.
۸-شید بافتنی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقومت دارد و۳ درصد قابلیت کش‌سانی دارد.

به‌طورکلی شید پارچه‌ای برای سایه‌اندازی روی محل پرورش حیوانات و حیاط کاربرد دارد درحالی‌که شید بافتنی برای گلخانه‌ها مناسب‌تر است.

برای گلخانه توصیۀ ما استفاده از شیدها یا سایه‌اندازهای بافتنی است.

 

جنس شیدیا سایه انداز گلخانه

معمولا در دونوع پلی اتیلنی و پلی پروپیلن هستند.
شیدهای پلی‌اتیلن در برابر پارگی, تغییر شکل, سرعت باد مقاوم هستند. انعطاف‌پذیری و طول عمربالایی دارند ونصب آنها راحت است.

الیاف نازک پلی‌اتیلنی کاربرد بیشتری در ساخت شیدها دارند.
شیدهای پلی پروپیلن دربرابراشعه خورشید مقاومت بالایی دارند. تبادل حرارت درآنها کم است و میزان سایه اندازی بالادارند.

 

گیاهان چند درصد به سایه‌اندازی نیاز دارند؟
براساس نوه گیاه ومحصول مورد نظر سابه‌اندازی متفاوت است. برای سبزیجات ۳۰ تا ۵۰ درصد سایه‌اندازی نیاز است. برای بیشتر گیاهان سایه‌اندازی ۳۰ تا ۶۰ درصد ایده‌آل است. با این وجود برخی ازگیاهان مانند ارکیده و سرخسیان به شرایط ویژه‌ای برای سایه‌اندازی نیاز دارند. این نوع گیاهان که سایه‌دوست هستند به شیدهایی با سایه‌اندازی ۷۵درصدی نیاز دارند.
در جدول زیر برخی ازگیاهان رابا میزان درصد سایه‌اندازی موردنیازشتن معرفی کردیم.

گیاهان براساس درصد سایه اندازی
سایه‌اندازی ۵۰ درصد سایه‌اندازی ۷۵ درصد

 

 

 

 

 

گیاهان

                                    درصد سایه اندازی

سایه‌اندازی ۵۰ درصد سایه‌اندازی ۷۵ درصد
   کاهو

کلم

گیاهان گلدانی

شمعدانی

زنبق و سوسن

فلفل

بعضی گونه‌های ارکیده

 

    ارکیده‌ها

درختان زیتون بزرگ

برخی سرخس‌ها

 

مزیت‌های استفاده از  شید یا سایه انداز برای گلخانه
۱-پوشش‌دهی وایجاد عایق دربرابر گرماو سرما
۲-به‌علت کم شدن میزان تبخیر, مصرف آب به شدت کاهش می‌یابد.
۳-ایجاد نوردهی مناسب برای گیاهان
۴-سایه‌بان مناسب برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب
۵-دوام وماندگاری بالا وعمر طولانی شیدها معمولا این توری‌ها۳-۵ سال طول عمر دارند. در برخی انواع مرغوب آنها تا ۵ سال گارانتی نیز دارند.
۶-قیمت‌های مقرون به صرفه و قیمت مناسب آنها
۷-مقاومت بالای شیدها دربرابرعوامل طبیعی
۸-انعطاف‌پذیری بالا
۹-جلوگیری از هرنوع آسیب وصدمات احتمالی به گیاهان
۱۰-بالا رفتن بهره‌وری ازگیاهان

 

به دلایلی که در بالا گفتیم این روزها خریدو تهیه شید توسط کشاورزان بسیار مورد توجه قرارگرفته است.

زیرا با هزینه مناسب باعث افزایش بهره‌ وری وهمین‌طورحفاظت از گیاه می‌شود.
قبل ازتهیه شیدها حتما به نوع گیاهان, کاربری گلخانه, نوع منطقه و اقلیم خود توجه کنید تا بتوانید بهترین نوع سایه‌بان را انتخاب کنید.

نصب سایه‌بان‌ها
قبل ازخرید سایه‌بان‌ها طول و عرض سقف گلخانه را اندازه‌گیری کنید. در حالت ایده‌آل اندازه‌گیری باید ازسقف به سمت گلخانه باشد. توجه کنید که شیدها به قلاب وصل می‌شوند و ازکناره‌ها بیرون‌زدگی ندارند.
توجه کنید: لازم نیست کل گلخانه را بپوشانید. دوسوم کناره‌ها را اندازه‌گیری کنید تا نور خورشید به داخل گلخانه بتابد و به‌طورکامل جلوی آن گرفته نشود.

برای اطلاعات دقیق و‌تهیۀ شیدهای مناسب با ما تماس بگیرید.

 

بعد ازخرید شیداگرقسمتی اضافه بود آن را برش ندهید. اگر می‌خواهید شید شما اندازه گلخانه‌تان باشد زودترآن را سفارش دهیدزیرا برای آماده‌سازی آن یک ماه زمان لازم دارد.

بهترین نوری که برای گیاهان مناسب است نوری است که از طرف شرق می‌تابد و می‌تواند اثرات خوبی روی کیفیت و‌کمیت تولید محصول و میوه دارد.

نصب سایه‌بان‌ها به دو صورت

۱- لاکینگ یا قفل نایلون 

۲-گیره وکلیپس مخصوص نصب توری انجام می‌شود.

با نوع نصب لاکینگ و فنر توری‌های ضدحشره را نیز می‌توان نصب کرد. نصب آن بسیار راحت و سریع استپ سیستم آن ضد زنگ است و در برابرپارگی مقاوم است. شیدها دراین نوع بدون چین‌خوردگی نصب می‌شوند.

نوع دیگر نصب شید توسط گیره و کلیپس‌ها است که توسط گیره‌ها نصب می‌شوند. داخل هر کلیپس یک سوراخ تعبیه شده که توسط بست و سیم بکسل می‌توانید آن را نصب کنید. به‌طور معمول درهر یک متر دو کلیپس استفاده می‌شود.

دراین سیستم نصب آنها راحت است و وزن کمی دارند وقابلیت جابجایی آسان دارند.

ممکن است بسته به فصل و نوع کاربری گلخانه بخواهید توری‌ها را جمع کنید و یامجدد نصب کنید. خوشبختانه توری‌ها طوری ساخته شده‌اند که به آسانی قابل نصب وجمع شدن هستند.
می‌توانید از لوله‌های پلی‌اتیلنی نیز برای محکم کردن شیدها استفاده کنید.

 

نکته: توصیه می‌کنیم برای گلخانه‌های چوبی یا آلومینیومی از سیسنم قفل و فنر استفاده کنید.

شیدهای گلخانه
چطورمی‌توان شیدهاراتمیزکرد؟
برای اینکه بدانیم چطورسایه‌بان‌ها را تمیزکنیم باید در موردترکیب آنها بیشتر بدانیم. سایه‌بان‌ها ازترکیلات پلی اتیلنی ساخته شده‌اند و بنابراین به گردوخاک و آب و موادشیمیایی مقاوم هستند. این ماده با دوام است و بنابراین پوسیده نمی‌شود. وقتی شیدها در معرض گردوغبار قرار بگیرند ذرات گرد و غبار در بین بافت‌ها گیرمی‌کنندورنگ شیدها خاکستری دیده می‌شود. برای عملکرد بهتر نباید شیدها را توسط ماشین لباسشویی، خشکشویی، برس‌های محکم و ساینده شست و برای این‌کار از شوینده‌ها باغلظت کم و آب گرم استفاده کنید.

مطمئن شوید که مواد شوینده فاقد حلال‌های اسیدی است تا مقاومت شید در برابراشعه ماورا بنفش کم نشود.

کار شستشو را در یک روزآفتابی انجام دهید تا زودتر شیدهاخشک شوند.
مراحل شستشو به این صورت است که شید را از روی گلخانه برداریدو با محلول شستشو آن را بشویید سپس آب شیرین و فشار قوی را روی آن بگیرید. اجازه دهید خشک شود و مجدد سایه‌بان رانصب کنید.
توری‌های شید علاوه بر گلخانه‌ها در استخرها, پروش دام, باغ‌ها, پارکینگ ماشین‌ها جلوگیری از آسیب آفتاب به گل‌ها و پوست میوه‌ها و توری سایبان در حیاط مهد یا مجموعه‌های تفریحی و ورزشی هم به کار می‌رود.

فروش شیدها به‌صورت طاقه‌ای است که طاقه‌ها به طور معمول ۵۰کیلویی هستند. و هر کیلو ۱۰متراست. قیمت توری‌ از متری حدود ۳۰۰،۰۰۰ هزار تومان شروع میشوند. و با توجه به نوع آنها و گارانتی و کیفیت هزینه‌ها تغییرمی‌کند. توجه کنید قیمت ها با توجه به نوسانات بازار تغییر می‌کند.
برای اطلاع دقیق‌تر با مشاوران ما تماس بگیرید.

 

[author title=”هدیه حیاتی” image=”https://www.linkedin.com/in/hediyeh-hi-835496201″]مترجم در زمینه تخصصی مهندسی کشاورزی و علاقه مند به تولید محتوا[/author]

 

منابع

http://1. https://www.growerssolution.com/blog/shade-cloth-faqs/

http://2. https://www.growingreenhouse.com/greenhouse-shade-cloth/

http://3. https://www.amazon.com/Greenhouse-Shade-Cloth/s?k=Greenhouse+Shade+Cloth

2 دیدگاه برای “شید یا سایه انداز گلخانه

    • مدرن فارم گفته:

      با سلام برای مشاوره و‌اطلاع از قیمت‌ها به واتساپ‌ پیام‌ بدید یا با ما تماس بگیرید. ۰۲۱۶۶۹۰۸۶۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *